Hedebølge-tomater får nyt liv

Uperfekte og overskydende tomater får nyt liv i ny madspildsketchup, som er den første af sin slags i Danmark. Ideen til ketchuppen kommer efter de seneste ugers hedebølge, og ketchuppen lanceres i dag i føtex og Bilka.

Bulede, deforme og overskydende hedebølge-tomater, som ellers ville være kasserede, får nu en ny chance. I stedet for at blive smidt ud vil tomaterne nemlig indgå i en ny madspildsketchup, som er den første af sin slags i Danmark.

Det skriver Salling Group i en pressemeddelelse.

Ideen med madspildsketchuppen er opstået ovenpå en rigtig god tomat-sæson. De høje temperaturer har betydet en markant overproduktion af tomater.

"Vi har simpelthen flere tomater end ellers, og derfor har vi sammen med Bilka, føtex og Foreningen Stop Spild Af Mad udviklet madspildsketchuppen, så de mange ekstra tomater, vi har, kommer til gavn. Der er tale om et unikt produkt, som er kendetegnet ved høj kvalitet og som samtidig er et stærkt aktiv i kampen mod madspild", fortæller Claus Duedal Jakobsen, der er salgschef hos producenten, Alfred Pedersen & Søn.

Selvom ideen kommer efter de seneste ugers hedebølge, vil ketchuppen også blive produceret i andre perioder, hvor de uperfekte tomater, som ellers frasorteres, vil blive brugt.

I føtex og Bilka glæder man sig over den nye madspildsketchup, som er helt i tråd med både forbrugernes lyst til at bekæmpe madspild og de to kæders ambitiøse målsætning om at halvere det samlede madspild.

"Vi har sat et ambitiøst mål om at halvere vores madspild, og vi forsøger på alle niveauer at bidrage til at mindske spild og sikre endnu bedre brug af fødevarer, som sagtens kan komme til gavn på andre måder. Det gør vi i vores butikker, men vi er også glade for, at der er dygtige og initiativrige producenter, som i den grad er klar med stærke tiltag, der bekæmper madspild", fortæller Jonas Schrøder, der er ansvarlighedsdirektør i Salling Group, som står bag føtex og Bilka.

Udover at madspildsketchuppen bliver produceret af tomater, som ellers vil blive smidt ud og dermed minimerer madspild, går en del af salget helt konkret også til at bekæmpe problematikken. Således går 25 øre fra hver solgte flaske ketchup til foreningen Stop Spild Af Mad, der vil bruge pengene aktivt til dets forsatte arbejde på at få danskerne til at blive endnu mere beviste om at reducere madspild.

"Mad skal ikke gå til spilde, og tomater, som er i overskud eller ikke lever op til krav om ensartethed, udseende og størrelse, kan sagtens bruges i andre sammenhænge. Smagen er den samme, og ketchuppen er et godt eksempel på hvordan vi udnytter ressourcerne bedst muligt. Derfor fortjener initiativet stor ros", fortæller Selina Juul, stifter og bestyrelsesformand i Stop Spild Af Mad.
 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle