Historisk: Avlen gav fremgang på 14,83 kr. pr. gris

2017 bød på store udfordringer for avlerne, men de holdt trynen i sporet og leverede historisk avlsfremgang.

DanAvl har trukket mange overskrifter i det seneste år på grund af andre forhold end det avlsmæssige.

Alligevel kunne formanden for Dansk Svineavl, Bo Kibsdal, på generalforsamlingen konstatere, at avlerne aldrig har leveret så stor en avlsfremgang som i 2017.

Fremgangen på levendefødte, dødelighed, foderforbrug og kødprocent svarer til 14,83 kr. pr. slagtesvin.

»Det er det resultat, vi bliver bedømt på fremover«, lød det fra Bo Kibsdal.

Optimsime

Set i det lys er der grund til optimisme efter et år, der har været præget af tumult og omvæltninger for avlerne.

Syv avlere valgte ikke at gå med i det nye DanAvl. Seks nye kom til og fyldte hullet ud, så avlskernen og dermed den fremtidige fremgang er sikret.

Han konstaterede, at det måske var for optimistisk at forvente, at man kunne få alle avlere til at fortsætte under de nye betingelser, men at det også var en hård skilsmisse at sige farvel til syv avlere.

Alligevel mindede han om målet:

»Så længe jeg kan huske, har vi snakket om at samle salget i en kanal. Det er sket nu, og det bliver til vores fordel«, fastslog han.

 

Priser er for lave

Blandt de fremmødte var der et massivt pres mod det nye DanBred for at levere højere priser på de solgte avlsdyr. Der var også frustration over ikke at kende DanBreds forventninger til omsætningstallene og til ikke at melde forventninger til markeds- og kvalitetstillæg ud.

»De nuværende priser er for lave til at dække vores faktiske omkostninger«, sagde formanden.

Jørgen Gade Nielsen bakkede ham op og mindede DanBred om, at de ikke var noget uden de 23 avlere:

»Uden grise har I ingen forretning«, sagde han henvendt til DanBred-direktør Thomas Muurmann.

DanBred-direktøren forklarede, at de måske ikke ville holde på alle kunder fremover.

»Nogle kunder vil ikke betale ekstra for det kvalitetsprodukt, I leverer. Dem skal vi måske ikke have som kunder fremover«, sagde Thomas Muurmann.

Han mindede også avlerne om, at de står i en ny situation omkring salg og markedsføring.

»I skal i højere grad selv informere jeres kunder om jeres kvaliteter«, sagde han og tilføjede, at man fremover ikke kan tale lige så åbent om tingene som hidtil.

Konkurrencen med PIC og Topigs Norsvin er hård.

»Men vi satser på at vinde over dem begge«, sagde han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle