Hjælp til besætninger med kalvedød over 20 procent

Dansk Kvægs kampagne for at sænke dødeligheden blandt kalvene kræver tæt mandsopdækning af de mælkeproducenter, i hvis besætninger kalvedødeligheden er høj. Det er især kalvedødeligheder over 20 procent, fokus rettes imod.

"Vi skal helt ned og gribe ind i dagligdagen," siger projektleder Peter Stamp Enemark, Dansk Kvæg.

Målet er at reducere dødeligheden i besætninger, hvor dødeligheden ligger over 20 procent. Ifølge tal fra Dansk Kvæg er der tale om syv procent af besætningerne.

"Vi skal have vendt og drejet rutiner og set, om de er effektive nok, " siger Peter Stamp Enemark.

Udbredes i efteråret

Han peger på, at indsatsområderne er kendte. Det handler fortsat om råmælkstildeling og hygiejne omkring kælvning og kalve.

De enkelte rådgivningsselskaber vælger selv besætningerne ud efter de ressourcer, der er til rådighed. Måske vælges der også ud fra størrelse. Det er nemlig vigtigere at få fat i problemer i større besætninger end små besætninger, hvor en procent dækker over langt færre døde kalve end i en stor.

"Men vi kan ikke tvinge nogen. Og man skal være motiveret for at gøre noget ved problemet," fastslår Peter Stamp Enemark.

Kampagnen starter i Kvægrådgivning Midt-Øst i Randers-Viborg, hos Syddansk Kvæg i Vojens, og hos Sydvestjysk Landbrugsrådgivning i Varde. Senere på året bliver den landsdækkende og udbredt via de andre kvægrådgivninger.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle