Hotelkæde ændrer indkøbspolitik: 45 ton kylling skal være dyrevelfærdsmærket

Hotelkæden Scandic vil fra begyndelsen af marts udelukkende indkøbe statslig, dyrevelfærdsmærket kylling til sine 26 restauranter over hele landet. Scandic har et årligt forbrug på 45 ton kylling og bliver første hotelkæde i Danmark til at indføre den mere bæredygtige indkøbspolitik.

Scandic siger farvel til almindelig kylling. Hotelkæden har netop offentliggjort, at man fra primo marts udelukkende vil indkøbe statslig, dyrevelfærdsmærket kylling til sine danske restauranter.

Det skriver Scandic i en pressemeddelelse.

Scandic indkøber 45 ton kylling årligt. Sidste år træf hotelkæden en beslutning om at udfase al udenlandsk kylling, og nu tager Scandic således næste skridt imod et endnu stærkere bidrag til dyrevelfærden, skriver hotelkæden. Kyllingen man vil indkøbe er af racen Ranger Gold, der er langsomtvoksende, hvilket er et af kravene til de velfærdsmærkede kyllinger.

”Vi ønsker med vores nye indkøbspolitik at hæve dyrevelfærden for de kyllinger, som vi indkøber. Med beslutningen om udelukkende at indkøbe kylling, der er mærket med dyrevelfærdshjertet, sender vi et klart signal om, at vi køber ind på bedre dyrevelfærd, bæredygtighed og madoplevelser af høj kvalitet. Vi ser det som fuldstændig afgørende og naturligt at gå forrest og tage ansvar som største aktør i hotelbranchen,” siger Karsten Felvang Nielsen, direktør for mad- og drikkevarer i Scandic.

Første skridt på rejsen

Scandics nye politik om udelukkende at indkøbe kylling med det statslige dyrevelfærdsmærke er første skridt på en længere rejse. Hvor hotelkædens indkøbte kylling indledningsvis skal have ét statsligt dyrevelfærdshjerte, vil Scandic kræve to dyrevelfærdshjerter i 2022. I 2025 forpligter hotelkæden sig til, at minimum 20 procent af indkøbte kylling skal have tre statslige dyrevelfærdshjerter.

"I Scandic sætter vi ambitiøse mål. Vi kan ikke ændre alt på en dag, men når vi som Danmarks største hotelkæde træffer beslutninger som denne, skaber det positive rystelser ned igennem leverandørkæden. Vi er både glade og stolte over, at producenter og leverandører har taget så godt imod ideen og givet os de nødvendige forudsætninger for at lykkes", slutter Karsten Felvang Nielsen.

Udover den nye indkøbspolitik har Scandic igennem de seneste år haft fokus på at sikre endnu mere dyrevelfærd i restauranterne. Hotelkæden har indgået en aftale med Dansk Angus Forening, der opdrætter kvæg, der frit kan gå ude og inde, og Scandic modtager kystnærtfangede fisk fra Strandby, der sikrer sporbarhed og støtter de lokale fiskere.

Faktaboks

Dyrevelfærdsmærket

  • Slagtekyllinger, der er opdrættet under Dyrevelfærdsmærket har haft bedre forhold end slagtekyllinger fra traditionel produktion. Dyrevelfærdsmærket findes i 3 niveauer med stigende krav til dyrevelfærden.
  • Alle tre niveauer lever op til en række grundkrav til dyrevelfærd, som ligger ud over dansk og europæisk lovgivning. Kravene er udvalgt af Fødevarestyrelsens eksperter i dyrevelfærd. Med disse grundkrav opfyldes forhold, der går væsentligt ud over de gældende krav i dansk og europæisk lovgivning. Det betyder et markant løft af dyrevelfærden.

Grundkravene er:

  • Langsommere voksende race
  • Øget indsats mod trædepudesvidninger
  • Mere plads
  • Kort transporttid 

Kilde: Miljø- og fødevareministeriet

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle