Hundebøll om flytning: Det har været længe undervejs

Flytningen af DLGs hovedkontor fra København til Fredericia er god for DLG, mener koncernchef, Kristian Hundebøll. Det vil især kunne optimere planlægnings-, produktions-, logistik- og servicefunktionerne, mener han. Omkring 50 medarbejdere vil allerede skulle flytte i 2018.

Den vigtigste årsag til at vi flytter DLGs hovedkontor fra København til Fredericia, er at det er godt for DLG. Ved at rykke tættere sammen får vi en større sammenhængskraft i vores forretning".

Sådan lyder det fra Kristian Hundebøll, koncernchef i DLG efter nyheden om at DLG flytter sit hovedkontor fra København til Fredericia.

”Vi vil samle handel, salg og støttefunktioner på et central sted i Danmark, hvor vi foruden hovedkontoret vil få et regionalt kontor for vores afdelinger på Fyn og i Syd- og Østjylland,” siger han og påpeger, at planlægning af produktion og logistik, DLG’s Kundecenter samt enkelte andre funktioner vil flytte til midlertidige lokaler i Fredericia allerede i 2018" siger han og fortsætter:

"Og det vil også styrke vores i forvejen gode virksomhedskultur, at vi kommer under samme tag. Det er også i tråd med vores udvidelse og sammenlægning i Bårse på Sydsjælland", siger han til Landbrugsavisen.dk.

Grovvareselskabet DLG flytter sit hovedkontor fra Axelborg i København til Fredericia tæt på motorvej E45 og Lillebæltsbroen. Det nye hovedkontor vil blive bygget på en erhvervsgrund og vil stå færdigt i 2020.

Fredericia bedste placering

På spørgsmålet om, hvor længe beslutningen har været undervejs, svarer han:

"Det er en moden beslutning, der har været flere år undervejs. Det er jo noget, som gerne skal holde de næste 50 år eller længere.

Der har været andre geografiske placeringer inde i overvejelserne, men valget faldt på Fredericia, da den placering også vil mindske afstanden til DLGs nordtyske datterselskaber, HaGe og Team, samt datterselskaberne Vitfoss og Vilofoss.

At koncernen nu rykker længere væk fra Landbrug & Fødevarer og den centrale placering i København, tillægger han ikke nogen betydning, fordi DLG i forvejen har så god en relation til L&F, som Kristian Hundebøll udtrykker det.

Tilbage i maj 2017 meddelte Landbrug & Fødevarer at, de havde besluttet, efter ønske fra DLG, at købe DLGs andel af Axelborg.

Merrild ser lyst på fremtiden

Fra Landbrug & Fødevarer har Landbrugsavisen fået denne mailkommentar fra Martin Merrild omkring flytningen.

"Vi har været glade for at have DLG boende på Axelborg og jeg ser også frem til, at de fortsat vil være til stede her i huset i fremtiden om end i mindre skala", siger han.

Han mener, at man med Axelborgs gode placering i hjertet af København nok skal finde nye gode lejere.

"Som et stærkt samlende hus for fødevareklyngen, er jeg sikker på, at vi også i fremtiden finder gode og nye lejere med relation til fødevareerhvervet", siger han.

Axelborg har i dag ingen ledige lejemål, og sådan forventer Martin Merrild også, at det kommer til at gå fremover.

Realistisk omkring medarbejdere

Flytningen vil berøre ca. 200 arbejdspladser i det centrale København og ca. 100 arbejdspladser fra dele af DLG’s tre detailforretninger i Sydjylland, Østjylland og på Fyn, DLG’s Kundecenter og datterselskaberne Vitfoss/Vilofoss.

Erfaringer flytning af statslige arbejdspladser fra København til provinsen viser, at det er svært at få medarbejdere til at flytte ud, og den problemstilling er Kristian Hundebøll realistisk omkring.

"Jeg vil ikke ud og spekulere i procenter nu her. Vi håber selvfølgelig, at mange af vores dygtige medarbejdere vil flytte med. Men vi er også realistiske omkring det. Der er også hensyn til børn og ægtefæller ved en eventuel flytning," siger han.

Kristian Hundebøll bor privat i Allerød i Nordsjælland og han fortæller, at han også skal arbejde ud fra Fredericia.

Han mener, at medarbejderne får tid til at gøre sig deres overvejelser og tage en moden beslutning med deres familier.

"Lige nu handler det om at få kommunikeret ordentligt med vores medarbejdere", siger han.

Nogle flytter i 2018

Nogle medarbejdere skal dog tage beslutningen før andre. For allerede i første halvår af 2018 skal ca. 50 medarbejdere - 30 fra København- flytte ind i midlertidige lokaler i Fredericia.

"Det er vores afdelinger med produktion og planlægning, logistik og service, herunder ordrekontoret fra Randers og medarbejdere fra vores lokale forretninger, der skal flytte først", siger Kristian Hundebøll.

Årsagen til at vælge midlertidige lokaler allerede i 2018 er praktisk.

"Det skal også ses som en helgardering. Hvis nogle medarbejdere vælger ikke at flytte med, kan vi genbesætte deres stillinger med det samme, og så er vi ikke så sårbare", siger han.

"Fordi vi er ude i så god tid, og fordi vi har en meget åben og flad virksomhedsstruktur, vil vi forsøge at tale meget åbent omkring det med medarbejderne, og så vil det ikke komme så pludseligt. Det bliver en dynamisk proces, og på denne måde har vi mulighed for at hente folk fra Fyn og Jylland", siger han.

Han understreger, at det lige nu handler om, at gøre processen bedst muligt for medarbejderne.

 

 

 

 

 

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle