Husfeldt har prøvet stort set alt i maskinbranchen – men aldrig at skulle planlægge maskinbestillinger et år forud

Direktøren for Claas’ importselskab må lige nu planlægge, hvad der skal bestilles af maskiner til næste forår for at få fat i dem.

Igennem mange år i maskinbranchen har Michael Husfeldt været med i mange bølgeskvulp i maskinbranchen.

Der har før været dækmangel. Markeder er gået stejlt op og ned.

Men det har aldrig været så besværligt et marked, som det vi står i lige nu, hvor leveringsproblemer fra Covid-19 stadig plager branchen sammenholdt med nye udfordringer fra krigen i Ukraine og nye nedlukninger i Kina, lyder vurderingen fra direktøren hos Danish Agro Machinery.

- At vi har så store udfordringer i produktionen med så mange forskellige komponenter, nej det har jeg ikke set før. Det er ikke bare dæk, som vi har prøvet før. Det er hele vejen rundt, siger han.

Udover at være direktør for Danish Agros danske importselskab for Claas, så er han også direktør for Danish Agros norske maskinselskab Norwegian Agro Machinery, der udover Claas importerer en bred vifte af maskin- og redskabsmærker.

Fra den position kan han se, at situationen hos Claas er et bredt branchefænomen.

- Langt de fleste redskabsproducenter har slugtsolgt for hele 2022. Vi sidder og planlægger 2023 nu. Jeg har aldrig prøvet før, at vi man begynder at planlægge leveringer i første kvartal næste år allerede i første kvartal året før. Jeg har flere producenter, som siger, at de selv skal afgive ordrer på små komponenter med mere end 50 ugers leveringstid, fortæller han.

I weekendens udgave af LandbrugsAvisen fortalte han, hvordan Claas i øjeblikket er ramt af leveringsforsinkelser på stort set alle fabrikker.

Det betyder bl.a. en nervepirrende kamp for at få leveret alle de bestilte nye Claas-mejetærskere til ny sæson. For at være sikker på, at slutkunderne kan høste deres korn, har Danish Agro Machinery nu bedt sine Claas-forhandlere om at holde igen med at sælge brugte mejetærskere videre, selvom markedet for brugt ellers er brandvarmt i hele Europa.

- Det er afgørende at kommunikere med alle kunder, når vi har ændringer. Vi går til det med åbenhed og ærlighed. Langt de fleste landmænd forstår godt situationen. Vi gør alt, hvad vi kan. Vi kommer til at bede nogle at køre længere med den eksisterende maskiner eller stille brugt til rådighed. Vi skal hjælpe landmanden her. Det er vores og Claas politik. Der er ikke nogen, som ikke skal have løst sin opgave, siger han.

 Hvor er det mest problematisk for jer, er det på traktorer eller høstmaskiner?

- For den enkelte kunde har man glædet sig til den nye traktor eller mejetærsker. Vi gør alt uanset, om det er traktorer eller høstmaskiner. Mange af vores mejetærskere starter i frø i midten af juni måned. Vi er inde og prioritere. Vi ved godt, hvad maskinerne skal. Frømaskinerne kommer først, og så kommer kornmaskinerne. En anden politik vi også har, det er, at vi  lager- og demomaskiner kommer i rækken, så vi hellere undværer et dyrskue end, at en kunde får maskinen til høst.

Det lyder til, at I kunne sælge mere, hvis I bare havde maskinerne. Kommer I til at miste salg på situationen?

- Det kommer til at påvirke vores salgsbudgetter, både i 2022 og 2023, men det er vi nødt til at håndtere. Det vil betyde meget – ingen tvivl om det. Det påvirker også brugtlagrene, når man ikke er stand til at supplere markedet med nyt. Vi mærker voldsom interesse på brugt fra hele Europa, men vi er simpelthen nødt til at være sikre på de her back-up-maskiner til vores danske kunder, siger han. 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.