Indkøb er en stor logistisk udfordring - gods handler reservedele for 500.000 kroner

Et af landets største godser, Overgaard Gods, driver 2.377 hektar jord - det kræver sin maskinpark med dertilhørende lager med reservedele. Opgaven med indkøb skal helst foregå på nettet frem for telefonen, fortæller landbrugschef Troels Skov.

Overgaard Gods er ét af landets største. Med sin placering nord for Randers driver den samlede koncern, Overgaard Group, en griseproduktion med 1.600 årssøer, 400 hektar skovbrug i området og knap 1.000 hektar skov i Nordjylland – dertil kommer de 2.377 hektar jord. 

Det kræver sin ledelse og gode kommunikationsevner for afdelingslederne på tværs af koncernen at få indkøbt de korrekte dele til bedriftens maskiner.

Og en god internetforbindelse, for det er klart nemmest at ordne indkøb af reservedelene på nettet, synes landbrugschef Troels Skov ved Overgaard Avlsgård.

Som det er nu handler han direkte med maskinforhandlerne, mens alle dele til værkstedet bliver handlet hos Kramp. Han kan dog godt se fidusen i at handle alt ét sted, og er så småt ved at stifte bekendtskab med handelsplatformen Maykers.dk.

Det skriver Maykers.dk i en pressemeddelelse. 

- Vi køber vel vedligeholdelse for en halv millioner kroner om året. Som afdelingsleder for hele planteavlen er det mig, der er ansvarlig for at finde de rigtige dele og stumper, som vi skal bruge, siger landbrugschef Troels Skov.

- Jeg kan ikke sidde og forklare modelnummer og typer af reservedele over telefonen. Jeg vil kunne dobbelttjekke på en oversigt på nettet, at jeg har fat i det rigtige. Det er det mest irriterende at ringe til en leverandør for at bestille, og så får man fat i det forkerte – det er en jungle derude uden lige, jeg vil meget hellere bestille alt på nettet, fortæller han. 

Hurtighed er altafgørende

Indkøb er et puslespil, der skal gå op. Ledelsen vil gerne hjælpe hinanden på tværs af bedriftens afdelinger, men det er en udfordring at vide, hvad hver især har brug for, forklarer godsets administrerende direktør Kasper Henricksen. 

- I dag er det sådan, at hver afdelingsleder har ansvaret for indkøb af forskellige materialer til de respektive afdelinger. Vi skal have alt ind lige fra rive og skovl til gartneren, til alle sliddele til harven i planteavlen, siger han. 

Alle redskaber og reservedele handles med flere forskellige leverandører, nogle over telefon og ordrekatalog og andre over nettet. 

- Vi prøver selvfølgelig at samle vores indkøb hos få leverandører, men det er ikke alle leverandører, der har den fulde pallette af, hvad vi skal bruge. Vi revurderer vores valg af leverandører i ledelsesteamet en gang hver anden til tredje år. Vi vælger dem ud fra, hvilken afdeling der skal handle hvor – vi skal være trygge ved det, og have et klart indtryk af, at det er hurtigt, enkelt og effektivt, forklarer direktøren. 

Saml indkøb i én kurv

Landbrugschef ved Overgaard Gods oplever, at fakturaer på tværs af koncernen kan skabe forvirring. Heldigvis fungerer kommunikationen mellem afdelingerne godt, men det kan altid blive nemmere.

- Vi har to forskellige CVR-numre, så når vi bestiller referer vi til nummer og afdeling. Det kræver virkelig god kommunikation, fordi pludselig ligger der en faktura på ens bord, man ikke aner hvor kommer fra, så skal man tænke sig om, hvad er det for materialer, hvor er de brugt, og hvordan skal de så bogføres, fortæller landbrugschefen, Troels Skov. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle