Inventarfirmas salg boomer i Kina

Kina satser stenhårdt på at genopbygge sin svineproduktion med store farme frem for baggårdsproduktion. Det nyder ACO Funki godt af.

"Vi kan næsten ikke følge med".

Udsagnet kommer fra en lettere forpustet Torben Olesen, der er salgs- og marketingsdirektør i ACO Funki ved Hammerum.

Der er travlt, rigtig travlt hos den danske producent af staldinventar, som særligt siden 2019 har redet med på den vækstbølge, som danske virksomheder har oplevet i forhold til Kina.

En analyse fra Landbrug & Fødevarer viser, at eksporten til Kina er vokset med 210 procent i de seneste ti år, og i 2020 var Kina med 41 mia. kr. det sjettestørste eksportmarked for danske virksomheder.

Hos ACO Funki er vækstraterne også høje, når det gælder det kinesiske marked.

"Hvis vores afsætning til Kina ikke gjorde landet til det største eksportmarked for os i 2020, bliver det det i 2021. Rusland har hidtil været størst, fordi vi har haft meget store ordrer dér. Vi har andre markeder, hvor det går knap så godt, men det kompenserer salget til Kina så rigeligt for", siger Torben Olesen.

Trods corona og nye udbrud af afrikansk svinepest, der er blusset op hen over vinteren, har han mærket en vedvarende købsinteresse fra det kinesiske marked.

"Kineserne har meget stort fokus på at genopbygge deres svineproduktion. De vil ikke have baggårdsproduktion længere, som tidligere udgjorde den største andel af landets svineproduktion. Nu bygger de svineproduktion i flere etager og har stort fokus på biosikkerhed", siger Torben Olesen.

Kinas svinesektor oplevede et alvorligt tilbageslag i efteråret 2018, da landet første gang blev ramt af afrikansk svinepest, der menes at have halveret Kinas svineproduktion. Omkring et år senere begyndte ACO Funki at mærke en spirende købsinteresse for dansk know how inden for svineinventar.

"En af nøglerne til vores voksende omsætning i Kina var etablering af eget kontor, som vi startede ud i Shanghai. Vi lagde forsigtigt ud, men siden flyttede vi 1.000 km nord for Shanghai ud til vandet og etablerede i 2019 et showroom på 800 kvm samme med ti andre danske firmaer. Det har været med til at løfte kendskabet til os", siger han og uddyber:

"Vi har solgt en del komplette løsninger med inventar, foderanlæg og gulve til staldanlæg med 1.200 til 5.000 søer. De mange projekter har gjort, at flere har fået tillid og kendskab til os".

Faktaboks

Samhandel med Kina

  • Kina udgør en stadig vigtigere samhandelspartner og indtager i 2020 pladsen som Danmarks sjettestørste eksportmarked med en eksport på 41 mia. kr. Eksporten udgjorde i 2010 en værdi på 13 mia. kr.
  • Fødevarer udgør knap en tredjedel af den danske vareeksport til Kina og gør den til fødevareklyngens næstvigtigste marked. Eksporten udgjorde i 2020 en værdi på 13,4 mia. kr., og heraf udgjorde svinekød 9,3 mia. kr.
  • Agro-industriens eksport til Kina var i 2020 opgjort til 360 mio. kr.

Kilde: Landbrug & Fødevarer.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle