Jais Valeur om resultat: Et godt 2019 kommer ikke af sig selv

Mens det siden uge 11 er de stigende priser på svinekød, der har tegnet udviklingen i markedet for slagtesvin skal vi ikke længere tilbage end til januar 2019 for at det hele så meget mere sort ud.

Danish Crowns halvårsregnskab, der løber fra oktober til marts, afspejler derfor ikke den stigning, der har været i svinepriserne siden udgangen af første halvår, fordi størstedelen af stigningen er sket halvårsregnskabet afslutning.

"Man har jo næsten glemt, hvor ringe det var sidste år", konkluderer Danish Crowns topchef, Jais Valeur, da landbrugsavisen.dk taler med ham efter at slagterikoncernen har præsenteret sit halvårsregnskab onsdag. 

"Helt ind til januar 2019 var markedet for svinekød presset af dårlige priser og derfor lancerede vi en omfattende spareplan, der skal skære omkostningerne på tværs af koncernen, med 385 millioner kroner. Vi tog hårdt fat i det på det tidspunktet og det kommer ikke dårligt tilbage, og det er er med til at gøre vores halvårsresultat acceptabelt", siger Jais Valeur. 

Selvom Kina blev ramt allerede i august 2018 var det først efter det kinesiske nytår i februar, at der skete en påvirkning af markedet. 

Kommer ikke af sig selv

Med effekten af spareplanen og udsigten til de fortsat forbedrede svinepriser forventer Danish Crown et resultat i år, der er bedre end sidste år. Men det kommer ikke af sig selv, pointerer topchefen og han ønsker ikke at komme nærmere ind på, hvor meget bedre. 

"Effekten af afregningspriserne sætter sig altid med forsinkelse i markedet og sjovt nok synes jeg altid det er sværere at få stigninger til at slå igennem", siger han. 

"På fersk kød går det relativt hurtigt, men på forædlede produkter er det lidt sværere". 

Danish Crown forventer, at afregningspriserne på grisekød fortsat vil stige hen over sommeren, men lige nu er markedet lidt afventende.

"Markedet holder en lille pause. Overalt i Europa ser vi en sen start på grillsæsonen, men når den kommer i gang, vil vi se stigninger igen", siger Jais Valeur. 

Han vil dog ikke udtale sig om, hvor langt op prisen kan komme. 

Fokus på England

Udfordringerne i Tulip Ltd. er stadig de største for slagterikoncernen, men det ser mere positivt ud nu, ifølge topchefen.

"Det engelske marked er presset både på grund af Brexit, og den fejlslagne aftale mellem Asda og Sainsbury's skaber turbulens i markedet. Det mærker vi tydeligt. Men jeg synes vi er et bedre sted med vores kunder end for et og to år siden. Vi har vundet to store aftaler, men vi har også mistet en mellemstor", siger Jais Valeur. 

Har vundet konkurrencekraft

I halvårsregnskabet skriver Danish Crown at koncernen desværre er et godt stykke fra vores strategimål om at levere en afregning til vores ejere, der er forbedret med 60 øre i forhold til EU-indekset og Jais Valeur er ikke meget for at være konkret i forhold til status.

”Det er rigtigt, vi er stadig et godt stykke fra,  men vi har vundet konkurrrencekraft i 2. kvartal og det er stadig et vigtigt mål, som vi har fokus på", siger han. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle