Jais Valeur: Vi er nødt til at genstarte hele fortællingen om os selv

Danish Crowns fremtidige succes afhænger af, at der bliver slagtet flere grise i Danmark end i dag, fastslår administrerende direktør Jais Valeur. Men strategiplanen handler også om at skabe vækst i udlandet, og samtidig er Danish Crown i offensiven for at gå i dialog og selv at sætte bæredygtigheds-agendaen.

Af Marie Gang Larsen

Når du er nede i et hul, så er det bedste, du kan gøre, at holde op med at grave. Men landbruget er eksperter i at grave dybere og dybere. En udmelding om, at nu skylder vi 380 milliarder kroner, og dem kan vi så heller ikke betale, skaber jo ikke lige frem tro på erhvervet. Vi er nødt til at genstarte hele fortællingen om os selv«.

Det fastslår administrerende direktør i Danish Crown, Jais Valeur.

»Vi har kun snakket om, at det går ad h til. Vi har været tvunget meget i defensiven og dårlige til at italesætte alt det, der er på positivsiden. Vi skal blive bedre til at sætte agendaen i stedet for at være i defensiven hele tiden«.

Slagterikoncernen er derfor i fuld gang med initiativer, hvor erhvervet åbner sig for omverdenen og bidrager til et mere nuanceret og positivt billede – lidt på samme måde, som Kopenhagen Fur med en samlet indsats mellem landmænd og virksomhed har flyttet opfattelsen af pelsdyravl.

Bæredygtighed

Et af de første offensive udspil fra slagteriet er den nye bæredygtighedsstrategi. Der er sat klare mål og en stor konference om dyrevelfærd er i kalenderen i april i år.

»Der vil vi gå i dialog om tingene. Det, tror jeg, er vejen frem. Der er ikke et endeligt svar på, hvad god dyrevelfærd er, men vi ønsker at tale om det og om, hvad der kan lade sig gøre. Det vigtige er, at vi selv sætter en agenda i stedet for at blive kørt rundt«.

Globalisering er for længst blevet mere end en trend, og det samme kan man sige om digitalisering – den er over alle brancher og et faktum. Det samme kommer til at gælde bæredygtighed, mener Valeur.

»Vi er nødt til at bevæge os derhen, hvor fremtidens forbrugere er – og de har fokus på bæredygtighed. Hvis vi selv tager initiativet, åbner det for løsninger, som vi kan implementere og arbejde med i stedet for hovsa-løsninger og hovsa-regler, som andre bestemmer«.

»Vi skal gøre os klar til, at der i fremtiden bliver stillet flere spørgsmål om bæredygtighed – især til en virksomhed som vores, som er så ressourceforbrugende. Samtidig er der 10 milliarder mennesker på kloden i 2050, og de skal have noget at spise. Hvad skal det være, og hvordan skal vi producere det på en bæredygtig måde? Dér har vi en rolle at spille«.

Flere grise skal slagtes i Danmark

Nøgletallene flytter sig i positiv retning for Danish Crown, og med selskabets strategi fra 2016, 4WD, er firehjulstrækket slået til: De danske kølediske skal generobres, selskaber er solgt fra for at styrke kerneforretningen, og så skal der skabes ny vækst i bl.a. Asien.

Men udfordring nummer et er at holde flere smågrise i Danmark og hos Danish Crown. Det er bydende nødvendigt for at kunne øge afregningen til svineproducenterne, fastslår Jais Valeur.

»Vi var som virksomhed igennem en nærdødsoplevelse for cirka 10 år siden, hvor grisene i stigende grad forsvandt ud af Danmark. Lavere lønninger i Tyskland udfordrede vores konkurrencedygtighed«, konstaterer Jais Valeur.

Det betød hårde nedskæringer i Danish Crown, og det faldt sammen med finanskrisen og deraf manglende investeringer på gårdene. I dag produceres der i runde tal 31 millioner smågrise i Danmark, hvoraf cirka 14 millioner eksporteres. Jais Valeur opsummerer problematikken:

»Et vigende råvaregrundlag udfordrer vores omkostningsstruktur, for du kan jo ikke tilpasse alle omkostninger hele vejen ned. I 2017 gik vi bagud på slagtninger med 4,5 procent. Det skal du altså ikke gøre 20 år i træk. Så vi skal have de grise til at blive i Danmark«.

Et element er at blive helt tydelige med, at Danish Crown er selskabet for fremtidens landmænd.

»Vi vil være her for dem, der vil udvikle både deres egen bedrift og selskabet. De progressive og ikke mindst de unge skal være i Danish Crown. Hvis ikke der kommer unge, som har lyst til at overtage, eller der kommer nye ind i erhvervet, så er vi jo i virkeligheden ikke lykkedes. Så det gælder om at støtte dem, der vil fremtiden og udviklingen«, siger Jais Valeur.

Danish Crown har netop valgt at stoppe indbetaling på andelshaverkonto, da soliditeten er høj og selskabet er i stand til at finansiere de kommende års vækst. Beslutningen returnerer lånt kapital til de nuværende landmænd og gør det attraktivt at blive ny andelshaver.

Samtidig har Jais Valeur og bestyrelsen lagt hånden på kogepladen og lovet en afregning i 2021, der er 60 øre pr. kilo højere end det europæiske gennemsnit.

»Jeg er overbevist om, at vi kan levere de 60 øre, men det er faktisk også en mere eller mindre bunden opgave, for det er det, der skal til for at få vendt udviklingen og stabilisere situationen«.

Nye andelshavere og flere grise har allerede meldt sig, og dermed ser udviklingen i tilførslen af grise til Danish Crown ud til at vende i 2018.

Indtjening til landet

Samtidig har Danish Crown trimmet organisationen, forbedret arbejdskapitalen og solgt fra og købt til internationalt, for det er her fremtidens indtjening skal skabes.

»Med internationaliseringen skal vi tjene tilstrækkeligt mange penge hjem til de danske landmænd, til det bliver en god forretning for dem at producere. Og igen: Det er ikke bare ’nice-to-have’, - det er faktisk helt nødvendigt«.

Det handler også om arbejdspladser og indtjening til Danmark.

»Danish Crown henter fire procent af landets valutaindtjening. Den betydning har vi måske glemt lidt som danskere. Det handler også om grundlaget for den danske velfærdsstat. Det er faktisk lidt i spil. Vi skaber arbejdspladser i udkantsdanmark, - vi bidrager med noget til samfundet«, fastslår han.

Grisen frem på scenen

Strategien handler også om at blive stærkere til produktudvikling og specialproduktion, og selvom den store del af indtjeningen også i fremtiden skal hentes på eksportmarkederne, er der stor fokus på det danske marked.

De senere år er salget af dansk oksekød vokset. Forbrugerne, som førhen svor til for eksempel argentinske bøffer, vælger nu dansk.

»Folk vil egentlig også gerne købe dansk grisekød, men det er svært at se i køledisken, hvad der er dansk. Samtidig er der konkurrence fra udlandet. I går var der tilbud hos Coop. Et halvt kilo udenlandsk kalv og flæsk til 12 kr. Det er jo helt urimeligt«, siger Jais Valeur, som samtidig revser præsentationen af fersk kød:

»Der ligger store mængder af vakuumpakket kød med gule tilbudsmærker på. Det ser forfærdeligt ud og får folk til at tabe interessen. Vi vil tage en aktiv rolle i, sammen med detailhandlen, at få reetableret grisen på den danske scene«.

Samtidig er der forbrugere, som vender kødet helt ryggen, fordi de mener, det er usundt og unaturligt at spise kød, og at kødproduktion skaber klimaproblemer. Frygter I den udvikling?

»Kød er så integreret en del af vores måltid dagen igennem, og selvom nogle få vælger det helt fra, tror jeg på, at de fleste holder fast i kød – måske i lidt mindre mængder. Så er det, vi skal sørge for at være relevante og spændende for forbrugerne. I dag kan du købe frikadeller med 50 procent grøntsager i. Du kan købe produkter i mindre mængder, økologisk, Friland... Vi forsøger at tilpasse os forbrugertrends«.

En anden bevægelse sker i salget. Foodservice er i stigning – det vil sige kunder som restauranter og kantiner. Det afspejler forbrugernes adfærd:

»Folk går mere ud og spiser. Samtidig er vi en nation, som er på vej til at spise dagens hovedmåltid på vores arbejdsplads, og kantiner begynder at stille helt nye krav til deres råvarer og indkøb. De vil have økologisk, lokalt og en historie bag. Der sker en masse ting, som er positive for vores forretning – og vi er med«.

»Vi er nødt til at bevæge os derhen, hvor fremtidens forbrugere er – og de har fokus på bæredygtighed«, konstaterer administrerende direktør i Danish Crown, Jais Valeur.

Virksomheden lancerede i november en bæredygtighedsstrategi for at selv at tage teten og ansvaret for den fremtidige dagsorden for erhvervet.

»Vi skal sætte agendaen i stedet for at være i defensiven«.

»Det gælder om at støtte dem, der vil fremtiden og udviklingen«.

Faktaboks

Blå Bog: 
JAIS VALEUR

  • Født 30. oktober 1962
  • Uddannet cand. merc. fra Handelshøjskolen i Aarhus.
  • Tidligere bl.a. Arla, Royal Unibrew og Fonterra.

DANISH CROWN

  • Omsætning 62 mia. kroner, årets resultat 2,022 mia. kroner, egenkapital 7,611 mia. kroner
  • 7.166 andelshavere
  • 25.307 medarbejdere
  • www.danishcrown.dk

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle