Kandidater vil tættere på medlemmerne - men hvordan?

Sociale medier eller ansigt til ansigt med medlemmerne ude i foreninger og erfagrupper? Kommunikation blev et stort emne blandt viceformandskandidaterne,

Selvom Landbrug & Fødevarers formandskab pisker landet rundt for at møde medlemmerne, og selvom Axelborg og Seges både er aktive på de sociale medier og sender mails og nyhedbreve ud i en lind strøm, er det stadigvæk et problem for L&F, at nå helt ind i medlemmernes hjerter.

Det fremgik ved valgmødet med de fire viceformandskandidater i Sorø mandag eftermiddag.

Baglandet og kontakten

»Kommunikation til baglandet er sindssygt vigtigt, det vil jeg kæmpe for,« sagde Poul Henrik Prahl, næstformand i Gefion og dermed dagens hjemmebanekandidat.

Han beklagede, at medlemmerne ikke føler sig personligt knyttet til L&F men kun til deres lokalforening.

»Det er fatalt for os, der ved, at der gøres et kæmpe arbejde i Landbrug & Fødevarer. De sender mail ud, men de bliver ikke læst. Men er nødt til at sende mere selektivt ud, gøre kommunikationen mere målrettet. Dét vil jeg gerne være med til.«

Landevejen tæller

Torben Povlsen, Centrovice, mener først og fremmest, at det er det personlige møde, der flytter noget.

»Det er landevejen, der tæller - folks personlige relationer. Det handler om at komme rundt. Så må vi ofre det, der skal til, indtil vi få det vendt,« sagde han.

»Der sidder en stærk primærbestyrelse og det er dér, vi sammen med formandskabet skal ud og vinde medlemmerne med personlige kontakter. Det er godt nok med sjove mails og videoer, men vi skal være der personligt,« sagde Torben Povlsen.

Kontakt med præmier

Frederik Lüttichau havde gode erfaringer med kontakt til de unge via Det Kongelige Danske Landhusholdningsselskab, hvor han ’bijobber’ som præsident.

»Jeg oplever dem tæt på to gange om året, hvor vi præmierer de tre bedste opgaver blandt landets agrarøkonomier. Det er fantastiske unge mennesker, vi har.Vi møder dem også ude i verden i Kina, Rusland og Ukraine, hvor de leder kæmpestore landbrug. Det er de her unge fyre, vi er i konkurrence om. Så er det vores opgave at gøre dansk landbrug attraktivt for dem,« sagde Frederik Lüttichau.

Unge på sociale medier

Thor Gunnar Kofoed understregede, at han finder, det er helt afgørende for kontakten med de unge og yngre landmænd, at man kommunikerer via de sociale medier.

»I Frø sender vi små videoer ud til dem, der er koblet på os, og de unge, som vi har mange af, svarer prompte.«

»Man får altid et svar fra dem, og pludselig har man et netværk med dem. Vi er hurtigt ude hos 3.000-4.000. Det er utrolig vigtigt at bruge de nye kommunikatikonsplatforme.«

»Hvor mange af de unge kommer til medlemsmøder? Vi skal bruge de nye medier,« sagde Thor Gunnar Kofoed.

Emneord

Viceformandsvalg

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle