Kig ind i fremtiden: Økologien går i tomgang

Danmark er det land i verden, hvor flest forbrugere køber økologisk. Men der er faresignaler: De tre pct. af befolkningen, der går forrest med nye trends og tendenser, mener ikke, økologien er ambitiøs nok.

Dansk økologi er en kæmpe succes. Næsten 10 pct. af landbrugsarealet drives økologisk, og intet andet sted i verden er den økologiske markedsandel større. I detailhandlen er andelen af økologiske fødevarer tredoblet på 10 år - i 2017 nåede den økologiske markedsandel op på 13,3 pct.

Alligevel er der grund til at dryppe en smule malurt i den økologiske champagne.

Det mener Kirsten Østergaard Poulsen, indehaver af firmaet Firstmove, som laver fremtidsstudier af adfærden hos de tre pct. af forbrugerne, som er først med ny adfærd, og som andre følger efter over tid, ’firstmoverne’.

Faresignalerne

Og det er netop i den gruppe, der er faresignaler at spore.

»Det er allerede flere år siden, firstmoverne begyndte at kritisere økologien for tomgang, og det er kun taget til. Firstmoverne mener ikke, økologien har udviklet sig nok«, siger Kirsten Østergaard Poulsen.

Hun mener, at økologiens fremmarch har haft den slagside, at firstmoverne oplever produktionsformen som mindre engageret og ideologisk end tidligere. Netop passion er et vigtigt parameter for firstmoverne.

»Økologien var meget passioneret i starten, så blev den kommerciel, og pludselig skal den sættes på tilbud og konkurrere på pris med de konventionelle fødevarer. Det synes firstmoverne ikke hænger sammen, og de synes, det giver ringere kvalitet«, siger Kirsten Østergaard Poulsen, som efterlyser en bedre balance mellem det kommercielle og det passionerede.

Samtidig er bæredygtighed inden for miljø, dyrevelfærd, klima og natur blevet et mantra, som hele landbruget synger med på og arbejder med.

 

Biodynamisk ledestjerne

Derfor skrumper økologiens forspring i firstmovernes bevidsthed stille og roligt.

Og selv om de fortsat først og fremmest lægger økologiske varer i indkøbskurven, søger de i stigende grad efter fødevareprodukter, som skiller sig mere klart og gennemskueligt ud på bæredygtighedsparametre inden for dyrevelfærd, natur og klima. Det ser de i højere grad i biodynamisk landbrug, siger Kirsten Østergaard Poulsen.

»I firstmovernes øjne er biodynamisk landbrug økologiens firstmovere. De opfattes som mere holistiske, som nogen, der tænker mere helhedsorienteret. Biodynamikken er ledestjernerne for firstmoverne og har været det i flere år«.

Fortæl mere

Sammenfattende mener Kirsten Østergaard Poulsen, at dansk økologi skal skærpe profilen på en vifte af bæredygtighedsparametre, speede tempoet i udviklingsarbejdet op og blive bedre til at fortælle om det, der er godt.

»Natur og bæredygtighed er en religion for firstmoverne. Økologien skal hel tiden forfines og udvikles«.

Ifølge Kirsten Østergaard Poulsen går der typisk 5-6 år, før firstmovernes adfærd spreder sig til bredere forbrugergrupper.

Faktaboks

»Firstmovere skal tages alvorligt«

  • Kirsten Østergaard Poulsen, firmaet Firstmove, advarer mod at affærdige de tendenser, man ser hos de 3 pct. af befolkningen, der er først med nye adfærdsmønstre,
  • »Hvis man anerkender, at kødforbrug, madspild og dyrevelfærd i dag er vigtige emner i markedet, bør man også anerkende betydningen af firstmoveres adfærd for 10 år siden«.
  • Firstmove udarbejdede i 2015 en analyse af firstmovernes syn på økologi for Økologisk Landsforening.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle