Kina: Nye regler skærer i Arlas lukrative pulvermarked

Nye regler skærer dramatisk i antallet af de yderst profitable modermælkserstatninger i Kina. Det får nu Arla til at luge ud i kunderne.

Når nybagte kinesiske mødre efter nytåret skal en tur i supermarkedet efter modermælkserstatning, vil der være luget voldsomt ud i de godt 2.000 mærker af det lukrative mælkepulver.

De kinesiske myndigheder har nemlig indført nye restriktioner på antallet af mærker, som hver producent kan producere og sælge. Fremover kan hver mælkeproducents godkendte fabrikker kun stå bag tre mærker med tre aldersgrupper for hvert mærke - det vil sige i alt ni produkter pr. fabrik.

Skærer kunder fra

Og den manøvre vil man kunne mærke i Arla, der i høj grad lukrerer på det kinesiske marked, hvor både prisen og efterspørgslen er tårnhøj.

Præcist hvor mange mærker, produkter og hvor stor en indtjening, de hver især genererer, holder Arla dog for sig selv.

»Umiddelbart forventer vi ikke, at de nye regler rammer vores egne brands med Arla Baby & Me og Arla Milex, men derudover producerer vi en række brands for internationale kunder. Dem kan vi af konkurrencehensyn ikke remse op, men vi har selvfølgelig lagt en plan for, at vi fortsætter med de store, strategiske kunder«, siger Theis Brøgger, direktør for ekstern kommunikation og ansvarlig for Arlas globale pressehåndtering. Han fortæller, at det endnu ikke er muligt at sige noget om de økonomiske konsekvenser af de nye regler, om end de ikke forventes at få nævneværdig indflydelse på Arlas forretning.

»Det er vores forventning, at regelændringen i sig selv hverken vil påvirke forretningen positivt eller negativt. Men vi venter og ser det an«, siger han.

De stærkeste overlever

Arla har lige nu to fabrikker i Danmark, der er godkendt til at producere modermælkserstatning til det kinesiske marked. Dermed kan de producere i alt seks mærker med i alt 18 aldersgrupper. Og ifølge Theis Brøgger vil man fra Arlas side udnytte den kapacitet helt, når de nye regler træder i kraft.

»Vi forventer faktisk kun, at de nye regler vil understrege, at vi har nogle stærke brands, som har forbrugernes tillid. Når regelændringen får fuld effekt, vil der være markant færre mærker tilgængelige, og samlet set vil det kun være de stærkeste mærker, der står godt. Vi føler, at vi står godt med begge vores produkter, og vi kan se, at vi har mange tilbagevendende kunder. Så vi ser det som en mulighed snarere end et problem«.

Faktaboks

Mælkepulver i Kina

  • Markedet for modermælkserstatning er yderst lukrativt, eftersom kinesiske kvinder ikke har samme tradition for at amme. Prisen i Kina kan være op til fem gange så høj som i Danmark. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle