Kina: Yoghurt på spring til at overhale mælk
Yoghurt har reddet de kinesiske mejeriers salg og overskud.

Yoghurtsalget forventes for første gang at overhale mælkesalget i Kina, da en stigende efterspørgsel efter høj-pris yoghurt driver detailsalget fremad. Det skriver Dairy Industry Newsletter.

Det kinesiske mejerimarked, der tegner sig for omkring 55 mia. US-dollars, svarende til 345 mia. danske kr., om året, har siden 2013 kæmpet med en opbremsning i efterspørgslen på mælk og faldende priser, men yoghurt har reddet mejeriernes salg og overskud.

Tre kinesiske mejerier, Bright Dairy, Mengniu og Yili, kontrollerer omkring 70 pct. af Kinas yoghurtmarked.

"Yoghurt er et område, hvor udenlandske mærker burde have haft en fordel," siger Mark Tanner fra China Skinny.

"Men de var langsomme til at reagere på markedsudviklingen," siger han.

Det kinesiske mælkesalg forventes at vokse med omkring 4 pct. i 2017, mens yoghurt salget kan stige med 18 pct. til næsten 17 mia. US-dollars, svarenmde til 107 mia. danske kr., forudsiger Euromonitor.

Fortjenesten på yoghurt i Kina er ca. 40 pct. – dobbelt så meget som for almindelig mælk, ifølge den uafhængige mejerianalytiker Song Liang.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.