Kinesisk appetit efter dansk økologi: Nu skal de købe endnu mere

Den voksende middelklasse i Kina foretrækker importerede mejerivarer, og det glæder Landbrug & Fødevarer, der lige nu er på eksportfremstød i Shanghai med blandt andre Arla og Thise Mejeri.

Nye tal viser, at hele 43 pct. af de kinesiske forbrugere foretrækker importerede mejerivarer, og det passer perfekt ind i Landbrug & Fødevarers kinesiske indsats.

L&Fer nemlig netop nu på øko-eksportfremstød i Shanghai sammen med blandt andre Arla og Thise Mejeri og seks andre danske virksomheder til den kinesiske Biofach-messe.

“Undersøgelsen viser, at der stadig er mange kinesere, der er påvirket af de tidligere fødevareskandaler, der har præget landet. Mistilliden til landets egenproduktion kommer eksempelvis danske fødevareproducenter- og virksomheder til gode,” siger Lizzie Andersen, der er chef for promovering i afdelingen for afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer.

Øget fokus på dansk økologi

Samtidig er en stigende bevidsthed om sundhed og miljøvenlig produktion i den kinesiske middelklasse medvirkende til et øget salg af økologiske varer fra Danmark.

Landbrug & Fødevarer forventer derfor, at øko-eksporten til Kina lander på omkring 400 mio. kr. for 2017. Til sammenligning var eksporten af økologiske varer til Kina på 303 mio. kr. i 2016.

Arla, der er verdens største økologiske mejeri, har været til stede på det kinesiske marked i omkring ti år.

“På markedet for økologisk børneernæring har Arla de seneste to år oplevet en vækst på 50 pct. om året, og Arlas brand ‘Baby & Me’ er nu et top tre brand i Kina. Vi oplever, at kineserne efterspørger naturlige fødevarer, og at de har stor tillid til ‘Baby & Me’, fordi produktet har en høj kvalitet, og fordi fødevaresikkerheden er i top", siger Frede Juulsen, der er landedirektør for Arla i Kina.

forventer det bedste Kina-år for thise

På samme måde regner Poul Pedersen, administerende direktør for Thise Mejeri, med, at 2018 bliver mejeriets bedste år på det hurtigtvoksende, kinesiske marked.

“Vi oplever en stadig stigende efterspørgsel efter vores økologiske mælkepulvere, og vi regner med, at 2018 bliver vores bedste år til dato", siger direktøren for Thise, der har haft fokus på det kinesiske marked i fem år. Mejeriet havde til at begynde med fokus på økologisk, langtidsholdbar mælk til detailhandlen.

“Vi lærte dog hurtigt, at det kinesiske marked var et kompetetivt marked, hvor det var svært at etablere sig med vores begrænsede resurser og begrænsede kendskab til markedet. Derfor har vi skiftet fokus til mælkepulver som en ingrediens i den kinesiske fødevareindustri,” siger Poul Pedersen.

Dansk kvalitet tiltaler kineserne

Arla forventer, at salget af økologisk børneernæring vil fortsætte den gode udvikling, fordi kineserne i høj grad efterspørger naturlige fødevarer. Og så har de kinesiske forbrugere stor tillid til produktets kvalitet og fødevaresikkerhed.

“Biofach er derfor en god mulighed for at vise vores brand til en bred gruppe af interessenter indenfor økologi i Kina,” siger Frede Juulsen.

Det er fjerde gang, Landbrug & Fødevarer deltager på BioFach China. I år deltager Landbrug & Fødevarer sammen med repræsentanter fra Arla, Thise Mejeri, Them Andelsmejeri med eksport-brandet ’Dairy of 1888’, Gasa Odense, Goderum Trading, Bornholms Oliemølle A/S, Nature DK og Dueholm-Wuhan Organic Agriculture Company Ltd.

Relaterede

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle