"Klimamælk" udløser klage og droppes af stor butikskæde

Brancheorganisation klager over "klimamælk" som værende vildledende markedsføring. Landmanden bag er overrasket.

Det har skabt furore, at Naturmælk for nyligt lancerede et nyt produkt, som i flere medier bliver beskrevet som en "klimaneutral mælk".

I markedsføringsmaterialet på Naturmælks hjemmeside lyder det, at mælken stammer fra et klimaneutralt landbrug. 

Markedsføringen har vakt kritik fra bl.a. klimaforsker Jørgen E. Olesen og Michael Minter fra tænketanken Concito, men den har også udløst en klage til Fødevarestyrelsen fra brancheorganisationen for Plantebaserede Fødevarer ved navn Plantebranchen.

ikke sandfærdigt

"Klagen omfatter såvel emballagen, tekst og billeder på hjemmesiden naturmælk.dk samt udtrykket "klimamælk", logoet "CO2 neutralt landbrug" samt hvad der i øvrigt måtte forefindes af præsentationer og salgsmateriale om produktet", lyder det i klagen.

"Det er korrekt, at vi har klaget over markedsføringen", siger Frederik Madsen, der repræsenterer Plantebranchen:

"Det har vi gjort, fordi loven siger, at når man reklamerer for fødevarer, så skal det være sandfærdigt, og det mener vi ikke er tilfældet. Mælken opfylder ikke betingelserne for at være CO2-neutralt".

salling group dropper klimamælk

Kritikken af Naturmælks "klimamælk" har fået Salling Group, der står bag bl.a. Netto, Føtex og Bilka, til at droppe produktet i sit varesortiment.

"Derfor får vi ikke leveret mere mælk fra såkaldt ”CO2-neutralt landbrug” til vores butikker, da der ikke findes den nødvendige dokumentation for leverandørens klimaanprisning", skriver Annette Juhler Kjær, Group Vice President i Salling Group, på det sociale medie LinkedIn.

Landmanden bag: Noget værre noget

Jens Krog, landmand og leverandør af den nye CO2-mælk, samt bestyrelsesformand for selskabet, ærgrer sig over Salling Groups beslutning.

"Jeg fik det at vide i går formiddag, at de ville droppe den. Det er noget værre noget", siger han.

"Vi bruger jo ikke selv ordet klimamælk. Det har været nogle medier, der har gjort det. Vi synes, at vi havde fundet en model, hvor vi kunne forklare, at vi forsøger at gøre noget andet i morgen end i dag og at forbrugerne kunne underbygge nogle tiltag ved at betale en krone ekstra", forklarer han og tilføjer:

"Og vi så jo ud til at have fat i noget rigtigt, som folk gerne ville have. Det hele var udsolgt".

Forstår du kritikken?

"Det kan man altid diskutere. Vi har jo bevæget os ud i det her, fordi vi gerne ville synliggøre, at vi gør noget. At vi har gang i ting og aktiviteter. Andre steder snakker og snakker man. Her gør vi noget og gør en forskel".

Hvad kommer det til at betyde for dig og for Naturmælk, at mælken er droppet igen?

"For mig betyder det ikke noget. Jeg har ikke fået mere eller mindre for min mælk. Den krone, vi har fået ekstra for mælken, fragår nu i vores investeringsbudgetter. Vi havde ingangsat klimahandlingsplaner i forventning om, at vi kunne betale det med de penge. Det sætter prop i for nye klimatiltag, der skulle i gang. Det er det største tab".

Dropper i mælken helt nu?

"Vi ved ikke, hvor vi ender henne. Det kan være, at vi finder en måde at starte igen og så er det jo ikke spildt. Vi synes, det er et hammerflot logo, så det skal da have lov at leve".

Hvad tænker du om, at Salling Group vælger at droppe mælken så hurtigt?

"Vi må jo på et eller andet plan have snakket forbi hinanden. Selv om der da er gået mange snakke forud for det her. Vi har haft folk ude at kigge på gården og vi har haft gennemgået beregningerne".

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle