Klimatjek: Vigtigt, at alle bevæger sig

- Hvorfor skal der nu være særskilt betaling?

»Klimatjek er et tilbud til vores medlemmer, ikke et krav. Det er en mulighed for at vise, hvad man kan på sin gård. Vi er blandt de dygtigste i verden, men vi skal have det dokumenteret. Tillægget kommer ud af mælkeprisen. De, der vil deltage, får eurocenten og de, der ikke vil, får den så ikke. Men først skal alle have chancen for at deltage. Vi forventer at være klar fra næste sommer«.

- Hvorfor bliver det en del af mælkeprisen?

»Vi skal have flest muligt til at deltage, derfor det incitament. Vi har altid afregnet i forhold til værdistoffer«.

- Hvad nu hvis man ligger meget højt i målingerne?

»Det er ikke besluttet endnu. Vi skal se på, hvad vi gør for at sikre, at vi når vores delmål og målet i 2050«.

- I skriver, at alle skal reducere 3 pct. årligt. Hvordan skal det sikres?

»Vi skal sammen reducere i gennemsnit 3 pct. om året. Nogle vil kunne levere mere, andre mindre afhængig af hvilken gård de har. Når vi kender baseline fremadrettet ved vi, hvor meget vi skal levere. Efterfølgende skal vi være enige med hinanden om, hvordan vi sikrer, at vi bevæger os. Vi bakker op med rådgivning, så vi sikrer i god dialog, at vi bringer os videre«.

- Kan man forestille sig, at der afregnes efter niveau?

»Når man deltager, flytter man sig også. Jeg har selv fået tre klimatjek. Det første var en øjenåbner. Og jeg har flyttet mig gevaldigt fra det første til det tredje. Langt hen ad vejen er der dobbelt bundlinje. Det er endnu mere spændende, fordi der også er penge i det for mig«.

- Kan man risikere, at man bliver trukket i mælkepris, hvis man ikke reducerer?

»Vi vil bruge datasættet til, hvor vi er i gennemsnit i Arla, ikke om den enkelte landmand. Det er gennemsnittet, vi kommunikerer ud til forbrugerne. Men det er vigtigt, at alle bevæger sig. Uanset hvor udgangspunktet er, vil det være med til at sænke gennemsnittet«.

- Hvor meget koster det?

»Den case har vi ikke forholdt os til. Men uanset hvad det koster, vil det være en god businesscase. Vi skal lave et godt klima. Og hvis vi tager et ansvar fra starten, er vi med til at lede det i en god retning«.

- Hvem skal rådgive?

»Det er ikke helt på plads. Vi forestiller os, at vi hyrer ind. Men når vi kommer til sommer, ved vi også, hvordan vi vil følge op«.

- Skal det føre til produkter og forretningstiltag?

»Det hele handler om forretningen. De, der ikke vil det her i fremtiden, får det svært. Men vi, der vil, vil blive tilvalgt, fordi vi tager ansvar. Det gør det lettere at sælge vores produkter til den rigtige pris«.

Faktaboks

Klimatjek:

  • Samtlige 9.900 andelshavere i Arla tilbydes nu et klimatjek af deres bedrifter.
  • Klimatjekket består af en kortlægning af bedriften samt et rådgiverbesøg om, hvordan man kommer videre.
  • Med i tilbuddet følger, at hvis man ikke har gennemført det inden sommer, får man ikke et »tillæg« på en eurocent; 7,45 øre/kg.
  • Dette tillæg tages ud af den nuværende mælkepris

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle