KMC-direktør: Vild kartoffel-vækst har en grænse

Rekordstore kartoffelmængder har sat turbo på både omsætning og bundlinjen hos kartoffelkoncernen KMC. Men det betyder ikke, at der er frit spil for nye kartoffelrækker.

Kartoffelkoncernen KMC, med adm. direktør Nicolai Hansen i spidsen, præsenterede et regnskab med rekordstore vækstrater over hele linjen på virksomhedens generalforsamling i fredag.

”Vi har fået godt 20 pct. flere kartofler ind i år, og det er jo naturligvis et udtryk for, at vores avlere tror på os. Det er jo ikke hvert år, at man får så stor en stigning ind på fabrikkerne, og vi var faktisk lidt nervøse for, om vi kunne afsætte det – men det er lykkedes, og det er medvirkende til, at det er gået så godt, som det er”, siger Nicolai Hansen, adm. direktør i KMC.

Den stigende mængde kartofler satte fart på KMC’s omsætning, der viste en imponerende vækst på 25 pct. for året og endte på 1,48 mia. kr. mod 1,19 mia. kr. året forinden. Ligeledes fulgte bundlinjen også med, og virksomhedens resultat skød i vejret fra 110,6 mio. kr. til 134,9 mio. kr.

Vækst på alle markeder

Én ting er de øgede kartoffelmængder, men de forædlede produkter, der tæller både pulver til snacks, proteiner og kartoffelmel m.m., skal også afsættes på de globale markeder.

”Vi har haft en rekordproduktion inden for godt og vel alle områder af forretningen, og vi har haft fremgang på samtlige af vores 15 største markeder. Samtidig har vi kunnet sælge produkterne til bedre priser end forventet, og derudover har vi haft en god udnyttelse af produktionsapparatet. Naturligvis skyldes en del af det samlede resultat også, at dollaren i det forgangne år var en del højere end nu, og alt i alt bidrager det hele til en solid bundlinje og en større omsætning”, siger Nicolai Hansen.

Oprindeligt havde KMC en vækststrategi, som bød virksomheden at vokse med fem pct. i volumen om året, men efter det nyeste regnskab er den strategi blevet opjusteret gevaldigt.

”Vi har sidenhen måttet revidere strategien, fordi vi befinder os i et marked, som tager fra. Derfor har vi nu hævet vækstmålet, så vi skal vokse 10 pct. om året frem mod 2020 målt på volumen,” siger han.

Til at håndtere den stigende mængde kartofler har KMC har lige nu to nye fabrikker på vej. En ny fabrik i Brande står til at åbne i næste år, og efterfølgende vil en ny Karup-fabrik åbne i 2019.

”Oprindeligt var målet, at vi skulle tage imod 220.000 tons i 2020, men i det seneste regnskab modtog vi godt 225.000 tons. De nye fabrikker giver samtidig en øget effektivitet og en større produktion, og derfor er vores målsætning nu, at vi skal tage imod 300.000 tons om året.”

Ligesom mængderne af kartofler er stigende, er også antallet af kartoffelavlere på vej opad. Derfor har koncernen også løbende lavet udvidelser af tegnings- og avlerkredsen.

Men kartoffelplanterne vokser ikke ind i himlen, og det betyder, at der ikke er frit spil for hverken nye avlere eller udvidelser af kartoffelrækkerne.

”Vi kan allerede nu se, at vi ikke får yderligere 20 pct. flere kartofler i år. Men det er heller ikke realistisk, og det skal vi heller ikke have. Vækstmålet på nu 10 pct. er meget ambitiøst. Og ja, vi har haft momentum i markedet af flere årsager, men at tro, at træerne vokser ind i himlen, skal vi passe på med. Det er også derfor, at vi kalder årets resultat for ekstraordinær og meget flot”, siger Nicolai Hansen.

”Derfor skal vi holde os inden for det vækstscenarie, vi har sat frem mod 2020. Hvis avlerne bare bliver ved med at producere, kan vi ende med at komme i den modsatte grøft, hvor vi ikke kan afsætte produkterne, og det ender med at hobe sig op i siloerne. Det går ikke," afslutter han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle