KMC tryller kartofler om til nudler og babymad

I et stærkt felt af nominerede vækstkandidater blev det Kartoffelmelcentralen, KMC, der imponerede dommerkomitéen mest og løb med prisen.

KMC blev vinder af Nykredits Vækstpris 2015, som blev overrakt på landbrugets vækstkonference fredag 18. september. Alle fem nominerede virksomheder har imponeret dommerkomitéen, og at udpege vinderen var derfor ikke nogen let opgave.

»Vinderen er den virksomhed, der har formået at klare sig særlig succesfuldt gennem store forandringer i markedsvilkårene. Via innovation, stærk kundeorientering og et tæt samspil og god kommunikation med landmandsleverandørerne er der opnået særligt bemærkelsesværdige resultater,« sagde Per Rasmussen fra Nykredit i sin begrundelsestale.

De øvrige nominerede var: Kverneland Group Kerteminde, Hamlet Protein, Thise Mejeri og Aco Funki.

En helstøbt virksomhed

KMC mistede i 2012 EU-støttekroner for 88 mio. kroner årligt. Allerede to år efter var de i stand til at runde 1 mia. kr. i omsætning. Det skyldes, at de har formået at udvikle deres bulkvare, kartoffelmelet, til specialprodukter, der indgår som ingredienser i fødevarer i hele verden - som for eksempel vingummi, mayonnaise, babymad, ost og leverpostej.

Respekt og anerkendelse

Her i ugen efter prisoverrækkelsen har KMC allerede modtaget mange positive tilbagemeldinger.

»Eksternt har rigtig mange noteret, at vi har fået prisen. Det gælder lige fra bankforbindelser, kolleger fra branchen og andre med tilknytning til landbrugs- og fødevareerhvervet. Internt er medarbejderne meget stolte for prisen, og den har været på omgang i hovedkontoret og på vore produktionssteder. Formålet hermed var at vise, at alle har del i prisen,« fortæller Nicolai Hansen, der også er glad og stolt.

»Jeg har været overrasket over, hvor hurtigt budskabet er blevet spredt gennem de sociale medier – Facebook og LinkedIn. Selv om prisen blev tildelt fredag eftermiddag, vidste stort set hele medarbejderstaben mandag morgen, at vi havde fået prisen,« fortæller han.

Sponsorer og dommerkomité

Landbrugets Vækstpris sponsoreret af Nykredit og Gjensidige og Yara, som også er i dommerkomiteen. Arbejdet med at udpege vinderen af Vækstprisen foregår efter kyndig research fra Dansk Agroindustri, Landbrug & Fødevarer, LandbrugsMedierne og ikke mindst Dansk Revision, der også alle er sponsorer

Faktaboks

KMC i tal

  • Omsætning 2013/2014: 1,09 mia. kr., hvilket er en vækst på 16 procent i forhold til 2012/2013
  • Eksport udgør 98 procent af omsætningen, og der eksporteres til 80 lande
  • KMC beskæftiger 151 medarbejdere

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle