Kompakt og rustik Suzuki er en sællert

På få måneder er der solgt 130 styk af den nye, rustikke mini-offroader Syzuki Jimny, en lille bil med store terrænevner.

Suzuki har ofte haft en heldig hånd med at udvikle biler, der både har en høj underholdningsværdi, og som samtidig kan løse de helt basale opgaver og behov. Det gælder i høj grad den nye Suzuki Jimny, den lille kække firehjulstrækker, som trillede ud på det danske marked i slutningen af april.

»Vi har til dato leveret 130 Jimnyer, og jeg gætter på, der cirka kommer 50 mere i år. Vi kender endnu ikke vores leveringer i 2020, men køber du en i dag, prøver vi at »love« den til levering i første kvartal«, siger pressechef John Mogensen fra Suzuki Danmark, hvor man ser Jimnyen som et arbejdsredskab til f.eks. jægere, skovarbejdere, naturfotografer og landmænd, men også offroad-entusiaster og naturelskere.

»Man skal have brug for dens evner. Ellers skal man måske ikke købe den«, siger John Mogensen om den ikke udpræget komfortable bil.

Faktisk er Jimny et lille stykke bilhistorie, da den i snart et halvt århundrede har vundet udbredelse blandt professionelle og fritidsfolk som vel nok verdens eneste offroad-mini. Den position har bilen haft siden første generation i 1970. Og nu som dengang har den et - som producenten rammende kalder det - brugsorienteret design. I forhold til den tidligere model er frihøjden øget en smule, og de korte udhæng over akslerne sikrer, at bilen kan møde skrænter og komme væk fra dem igen uden at få skader.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle