To års erfaringer: Kalve vokser godt, når køerne passer dem

Igennem to år har midtjyske landmænd ladet køerne passe kalvene. Det har givet en højere tilvækst.

Det ser hyggeligt og idyllisk ud, og det giver glade smil, når børn og voksne ofte besøger gården.

Sådan fortæller Jørn og Emil Mortensen, Nørskovgård ved Silkeborg, om de bløde effekter af, at de igennem to år har ladet nogle ammetanter passe op mod halvdelen af kalvene på gården.

Når de fortsætter med denne praksis og kraftigt overvejer at lade alle kalve gå ved ammetanter, skyldes det, at kalvene vokser mere, når de har fri adgang til mælk, end når de fodres med skål, lyder erfaringen.

Far og søn har ikke kontrolvejet kalvene, men visuelt fremstår kalvene opdrættet af ammetanter tre til fire centimeter højere end kalvene, som er blevet passet af mennesker.

Kræver opsyn

Kalvene går med deres egen mor i tre til fire dage, hvorefter de parres med en ammmetante. Hver tante har tre til fire kalve at passe, og i langt de fleste tilfælde foregår sammenparringen uden problemer.

»Men vi skal bruge lidt mere tid på opsyn, så vi fanger det i opløbet, hvis en kalv ikke får pattet. Med lidt hjælp kommer kalvene hurtigt med igen«, fortæller Jørn Mortensen.

Ammetanterne er køer med dårlige ben, eller køer hvis yver ikke passer til malkning i gårdens tre malkerobotter. Frem for at blive udsat får køerne altså en ny tjans, og økonomien vurderes at hænge godt sammen med ammetanter.

Bl.a. spares en betydelig udgift til indkøbt mælkepulver.

Faktaboks

Sådan gør de

Kalven går med sin mor i tre til fire dage, hvorefter den parres med en ammetante.

Der går tre til fire kalve pr. ko.

Kalvene fravænnes fra ammetanten, når de er 10 til 11 uger.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.