Ændrede drikkevaner advarer om sundhedsproblemer
Svensk forskning slår fast, at køernes drikkevaner siger noget om sundhedsstatus, foderoptag og urinstofindholdet i mælken.

Løbende målinger af køernes vandindtag er en hjælp for landmanden i forhold til at detektere sygdom eller et fodringsproblem. 

Et lavere vandindtag er især en risikofaktor, da det bl.a. tyder på sygdom eller et lavere foderoptag. 

Et forhøjet vandindtag kan derimod sige noget om foderets mineral- og proteinsammensætning.

Det viser undersøgelser fra 

Svenske forskere fra SLU, Sveriges Landbrugsuniversitet.

Studiets formål var at belyse, hvorvidt køernes foderoptag kan beregnes ud fra deres drikkevaner. 

Det skriver Svenske Jordbruks Aktuellt.

Malkebedriftens arbejdsplan for vinteren: 7 ting du skal have styr påKvæg Onsdag 23. oktober 2019 · 09:01

Kalium og natrium har betydning

Studiets resultater viser, at et øget indhold af kalium og natrium i foderet øgede køernes drikkelyst, og derved deres vandindtag.

Mængden af urinstof i mælken, som er et produkt fra proteinsyntesen, faldt ved tilsætningen af mere kalium og natrium i foderet. 

Urinstofkoncentrationen siger noget omkring foderets proteinindhold, der hverken må ligge for højt eller for lavt. 

Et underskud af protein får konsekvenser på mælkeydelsen, mens et overskud af protein øger foderomkostningerne og resulterer i en større kvælstof-udskillelse, der belaster miljøet.

Vandindtag versus foderoptag 

Det svenske studie konkluderer, at køernes vandindtag kan sige noget om foderoptaget i besætningen. 

Hvis foderoptaget falder, vil vandindtaget højst sandsynligt gøre det samme. 

Forskerne slår dog også fast, at det samlede foderoptag ikke kan beregnes ud fra, hvor meget koen drikker. 

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.