Øko-salget steg med 18 procent i første halvår

Økologisk Landsforening peger på, at både danskerne og handelen er i færd med at skubbe dansk landbrug i en grønnere retning. Rekord mange landmænd lægger om til økologi i øjeblikket.

Kurven for salget af økologiske varer i Danmark fortsætter kursen opad. Hele 18 procent er øko-salget steget i første halvår af 2016, ifølge ny rapport fra AC Nielsen. I 2015 solgte dagligvarehandlen økologi for syv milliarder kroner. 

"Med den markant stigende efterspørgsel på økologi sender danskerne et klart signal om, at de med deres fødevarevalg ønsker at tage ansvar for dyrenes, naturens, grundvandets og deres eget ve og vel," siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening og peger på, at branchen er klar til at imødekomme øko-interessen.

 

"Og landbruget bakker op. Rekordmange landmænd tager i øjeblikket springet og lægger om til økologi. Det er en solid og meget glædelige udvikling, vi oplever i øjeblikket, og der er brug for endnu flere økologer for at sikre øko-varer nok til hylderne i fremtiden, siger Per Kølster.

Forbrugeren udvider  øko-forbruget

Særligt salget af økologisk frugt og grønt er steget i årets første seks måneder, efterfulgt af økologisk æg og kød. Ansvarlighedschef i Coop, Thomas Roland, påpeger dog, at også varer som slik, nødder, øl og vin har markant vækst.

"Det er et udtryk for, at mange af de danskere, der længe har haft et økologisk basisforbrug, nu udvider deres forbrug til nye typer af øko-varer. Der er slet ingen tvivl om, at vi kommer til at sælge mere økologi i det her efterår, end vi nogensinde har gjort i detailhandelen. Derfor er det meget positivt at se, at landmændene lige nu lægger om til økologi i et omfang, vi ikke har set de sidste ti år. Det betyder, at tilgængeligheden af økologiske varer – som eksempelvis kød, der er en mangelvare i øjeblikket - vil blive meget større om et til to år. Det glæder vi os til," siger han.

Salget af økologiske varer i den danske dagligvarehandel er steget i mere end ti år i træk, og nye tal viser desuden, at øko-salget til landets professionelle køkkener er mere end tredoblet på fem år. Kantiner, restauranter, daginstitutioner, hospitaler og andre storkøkkener købte således 27 procent mere økologi i 2015 end året før. Samtidig er eksporten af danske øko-varer cirka syvdoblet på ti år.

Salg af økologiske varer i dagligvarerhandlen i mia. kr. 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.