Økologisk mælkeproducent: Ø-mærket er lige så stærkt som Coca cola
"I Danmark kan man sammenligne ø-mærket med Coca cola. Ja, det er næsten stærkere i Danmark end Coca cola," siger økologisk mælkeproducent.

Siden de første ø-mærkede varer kom på hylderne i danske forretninger i 1990 er danskernes forbrug af økologiske varer steget markant.

Det er også noget, som Kjarten Poulsen har kunnet mærke. Han er økologisk landmand og har produceret økologisk mælk, siden de første ø-mærkede varer ramte hylderne. 

"Ø-mærket har haft kolossal betydning for udviklingen i den økologiske sektor her i Danmark. Det er ubetaleligt," siger mælkebonde Kjartan Poulsen fra Vittarp nord for Varde til DR Syd.

"Vi kender alle sammen Coca cola, fordi det er et stærkt brand. I Danmark kan man sammenligne ø-mærket med Coca cola. Ja, det er næsten stærkere i Danmark end Coca cola," siger Kjartan Poulsen.

Forbruget vil stige yderligere

I dag er ti procent af den mælk, der produceres i Danmark, økologisk. Mens 90 procent er konventionel. Til gengæld er hvert tredje glas mælk, der bliver drukket i Danmark, økologisk.

"Jeg tror, forbruget vil fortsætte med at stige i Danmark. Men vi skal også ud at finde markeder for det økologiske i resten af verden," siger Kjartan Poulsen til DR Syd.

Den økologiske mælk er typisk 3-4 kroner dyrere end konventionel mælk. Men selv om prisen kan være en barriere for nogle, mener Kjartan Poulsen ikke, at prisen er afgørende, når det gælder økologisk mælk.

"Mælk er jo ikke så dyrt, så i realiteten betyder det nok ikke så meget for den enkelte forbruger," mener han.

Handler om tankegang

Mælkebonden tror mere, det handler om værdier og tankegang. Og her er danskerne fremme i skoene, når det handler om økologi.

"Det økologiske forbrug er også steget i tiden med finanskrisen, hvor folk ellers ikke havde så mange penge. Så folk tænker økologisk. De tænker på at gøre noget godt for naturen og for dyrene. Og for dem selv," siger Kjartan Poulsen.

Hans bud er, at om yderligere 25 år vil langt de fleste danskere spise og drikke økologisk.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.