Da mælkeprisen i dene uge faldt endnu en gang, lød det fra formanden for Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter (LDM), Kjartan Poulsen, at "det ligner, vi er på vej mod, at Arla skal etablere en økodivision, så det er tydeligt for enhver, hvor udgifter og indtægter kommer fra. Det her vil føre til ballade mellem økologer og konventionelle – og det er der ingen grund til."
Men en øko-division er en dårlig idé, siger Steen Nørgaard Madsen, bestyrelsesmedlem i Arla Foods, da Landbrugsavisen.dk fanger ham på Landsskuet i Herning.
"Vi har valgt ikke at have en økologisk divison i Arla. Fordelene ved at have det samlet er større. De synergier, der er, skal vi bevare. Der kommer ikke nye penge ved at dele det i to, tvært i mod. Fordelene er, at vi både bruger bæredygtige mælkeproducenter og økologiske producenter. De skal bruge samme mejeri, samme logistiksystem ud til kunderne, og de samme tankbiler. Hvis vi skulle til at dele det, skulle vi lave hundredevis af regnestykker. Hvad koster det at transportere? Hvad koster det at behandle det? Hvad koster det at holde det separat? Og hvad koster det at køre det ud til kunderne? Skal der betales royalties eller fees til at bruge bestemte mærker? Så skulle vi have flere ansatte til at holde styr på det, og det kan ikke betale sig," lyder det fra Steen Nørgaard Madsen.
Han mener også, at der ikke skal skabes splittelse mellem de økologiske og konventionelle mælkeproducenter, for de er afhængige af hinanden.
"Vi har brug for hinanden, økologerne har brug for de bæredygtige mælkeproducenter og omvendt. Det er et gensidigt afhængighedsforhold, og butikkerne oplever det ikke som to forskellige verdener, de oplever det som to forskellige produkter, og det mener jeg sagtens, vi kan leve op til som firma."
Han mener heller ikke, at der er nogen grund til at skulle dele mælkeprisen mellem de økologiske og konventionelle mælkeproducenter.
"Det har i lang tid været sådan, at det økologiske tillæg afhænger af markedet for økologisk mælk, og det skal man ikke lave om på nu. Det man skal huske på er, at hvis vi skal dele, så skal vi også dele, når det går den anden vej. Det ved ingen noget om. Om seks måneder kan vi være i en anden situation, hvor økotillæget kan være halveret, ingen ved det, så man skal huske, at det kan gå begge veje. Prisen skal være afspejlet af markedet. Det er det klogeste, man kan gøre," siger Steen Nørgaard Madsen.
Relaterede artikler
Kommentarer