Arla: Derfor droppede vi budkrig i Egypten

Da Arla undersøgte mejeriet Arab Dairy var det ikke så attraktivt som ventet. Mejerikoncernen kigger nu på nye veje ind i Egypten.

To måneder efter, at mejerikoncernen Arla viste interesse for at købe aktiemajoriteten i det egyptiske selskab Arab Dairy Product Company, trækker den danske virksomhed nu følehornene til sig.

Arla gav i september et ikke-bindende bud på aktiemajoriteten i det børsnoterede selskab, men efter en nærmere undersøgelse - en såkaldt due diligence - er Arab Dairy ikke længere interessant.

- Vi har undersøgt selskabet grundigt på kryds og tværs, og der er nogle ting omkring selskabet, der gør, at det ikke er det rigtige selskab for os i forhold til vores ambitioner i Egypten, siger Arlas pressechef, Theis Brøgger, til Ritzau.

Af børshensyn kan Arla ikke gå nærmere i detaljer om, hvorfor man ikke vil købe sig ind i Arab Dairy, der ville give Arla en placering blandt de fem til seks største mejeriaktører i Egypten og en markedsandel på 13-15 procent i ostekategorierne.

Har ikke droppet Egypten

Theis Brøgger understreger, at afvisningen af det egyptiske selskab intet har at gøre med en skudepisode i Saudi-Arabien, hvor en Arla-medarbejder blev såret af skud den 22. november. 

Sent mandag tog en gruppe tilhængere af den militante gruppe Islamisk Stat (IS) skylden for angrebet i en video. Videoens ægthed er imidlertid ikke verificeret, men Arla har bekræftet, at der henvises til skudepisoden i videoen.
Selv om købet af Arab Dairy ikke bliver til noget, har Arla dog stadig ambitioner om at komme ind på det egyptiske marked.

- Vi arbejder på nogle konkrete ting, men da arbejdet ikke er afsluttet, kan vi ikke sige noget om det lige nu. Men jeg kan bekræfte, at vi arbejder på nogle andre konkrete alternativer, der forhåbentlig vil kunne give Arla mulighed for at komme ind på det egyptiske marked, siger Theis Brøgger, pressechef i Arla. 


/ritzau/

 

Faktaboks

Arab Dairy

  • Omsætning: DKK 508 millioner i 2013
  • Salgsvolumen: 43.000 tons mejeriprodukter i 2013 
  • Nummer 1-4 positioner i flere af de store kategorier, primært feta-lignende ost, smelteost og gul ost 
  • Største varemærke: Panda
  • Otte distributionscentre og 125 distributionsbiler, der dækker hele landet
  • Produktionskapacitet på 80.000 tons på nyere anlæg 50 km uden for Cairo - med jord til en eventuel udvidelse

"Arab Dairy’s lokale produktion er baseret på rekombinering, hvor mælkepulver tilsættes vand og herefter forarbejdes til ost. Ca. 80 procent af mælkepulveret er importeret til Egypten. Så der er potentiale for at anvende ejermælk i værdiforædlede produkter, som vi kan afsætte på et marked i vækst,” lød det fra Arla ved buddet i september.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.