Arla får ros af mælkeproducenter fra alle økomejerier

Da Økologisk Landsforenings Mælkeudvalg for nylig holdt møde var der stor ros til Arla for at hæve øko-tillægget.

»Arla fortjener stor ros for sin frugtbare indsats for at sælge mælken, for at ville økologien og for at hæve økologitillægget.«

Sådan lyder det i en fællesudtalelse fra medlemmerne af Økologisk Landsforenings Mælkeudvalg, der på et møde besluttede, at kreditere Arla for deres indsats for salg af økologisk mælk.

De ni medlemmer i Økologisk Landsforenings Mælkeudvalg repræsenterer leverandører til øko-mejerierne Arla, Thise Mejeri, Naturmælk, Them Mejero og Øllingegaard. De mener, det er positivt, at Arla hæver afregningen til sine økologiske andelshavere.

Medlemmerne tror på, at Arlas indsats kan være med til at højne markedet, og det kan på sigt påvirke afregningen hele vejen rundt, siger udvalget. For et par år siden kørte en debat blandt nogle af de økologiske mælkeproducenter, hvor man overvejde en tilbagelægning til konventionel produktion. Den snak er ebbet ud, skriver udvalget. Tværtimod taler man nu om, at forhøjelsen af økologi-tillæget kan være med til at trække snakken i den modsatte retning.

»Vi håber, at det her vil være med til at motivere flere af vores konventionelle kolleger til grundigt at overveje omlægning til økologisk drift,« lyder det blandt andet i udvalgets erklæring.

Mælkeudvalget i Økologisk Landsforening består af:

Ole Sørensen, formand, Rødkærsbro, Frode Hjort Gregersen, næstformand, Esbjerg, Finn Tang, Aars, Mads Helms, Ejstrupholm, Mikkel Juhl Nielsen, Rønde, Niels J. V. Rasmussen, Haderslev, Preben Lauridsen, Ovtrup, Svend Otto Søgaard, Stoholm og Anders Illum, Skibby.

Emneord mælk, økologi

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.