Arla forskånet for sneproblemer – har afhentet al mælk

På trods af massivt snefald over det meste af Danmark har vejret ikke voldt problemer for Arlas afhentning af mælk.

Selvom snevejret har drillet landmænd over store dele af landet, har det ikke været et problem for Arlas afhentning af mælk.

Mejeriet har nemlig fået hentet så godt som al mælk fra andelshaverne, fortæller Peter Sørensen, logistikchef hos Arla.

”Den sne, vi har fået indtil nu, har ikke haft nogen betydning for vores mulighed for at afhente mælken. Pånær et enkelt tilfælde, hvor færgen fra Læsø ikke sejlede på grund af storm, og færgen fra Fanø ikke sejlede grundet lavvande, så har vi fået afhentet alle vores leverandørers mælk”, siger Peter Sørensen.

Måtte have ekstra bemanding på

Han fortæller dog, at mejeriet har måttet bruge en mindre del af den store reserve af materiel og mandskab i forbindelse med snevejret. Han vurderer, at Arla har haft to til tre tankbiler ekstra på vejene i tre til fire dage.

”Det handler jo om, at alting går en del langsommere, når der er sne på vejene. Men det er jo beskedent, og det har hovedsageligt kun været omkring den sydlige del af landet”, siger han og fortæller, at chaufførerne har adgang til et beredskab, hvor lokale landmænd kan hjælpe med at rydde sne for de mange tankbiler.

”Chaufførerne har en beredskabsmappe med kontaktoplysninger på et antal landmænd, som kan komme og hjælpe med deres maskiner. Andre år har vi haft behov for at have en landmand kørende med sin gummiged foran tankbilen en hel dag”, siger han.

kommunerne prioriterer hovedveje

”Det er selvfølgelig en service, vi så må betale for, men vi har været lidt nødt til det. Vi kan mærke, at kommunerne benhårdt prioriterer de større veje, når de rydder sne, og vores biler skal jo oftest ud på de små veje, der ikke ryddes om natten og i weekenderne", siger Peter Sørensen.

I kraft af, at ingen Arla-leverandører har måttet opgive at få hentet deres mælk, har der heller ikke været behov for at bruge den forsikring, Arla tilbyder sine mælkeproducenter for at imødekomme mislykkede afhentninger.

Ifølge Arlas regler tilbyder mejeriet en erstatning for en mislykket afhentning, hvis de offentlige veje ikke er ryddet. Derimod kan landmanden ikke få erstatning, hvis det er landmandens egne veje eller gårdsplads, der er ufremkommelig for tankbilen.

Den forsikring måtte en række britiske Arla-leverandører dog benytte sig af, da tankbilerne ikke kunne komme ind til gårdspladserne. De var derfor nødsaget til at hælde mælken ud.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.