Arla-glæde: Helt afgørende at indsatsen for eksport øges

Arla kalder det afgørende, at landbrugspakken afsætter 15 mio. kr. til en øget eksportindsats.

Det er ikke kun landmændene, der jubler over den nye landbrugspakke, der blev vedtaget ved midnatstid i dag. Det samme gør en af landbrugets tungeste spillere, Arla Foods – og det er især over et af de mindre omtalte elementer i aftalen, nemlig øgede bevillinger til Miljø- og Fødevareministeriets eksportindsats.

I landbrugspakken er der således afsat 15 mio. kr. fra 2016-19 til en styrkelse af det generelle eksportarbejde på miljø- og fødevareområdet. Pengene fordeles på 10 mio. kr. i perioden 2016-2018 og 5 mio. i 2019.

Arla forventer at andelshaverne i de syv lande øger produktionen af mælk med 2,5 mia. kg mælk frem mod 2020, og den ekstra mælk skal i højere grad afsættes på vækstmarkeder uden for EU, forklarer Kasper Thormod Nielsen, direktør for global handel og markedsforhold i Arla Foods.

”Derfor er det ekstremt vigtig for Arla, at varerne kan bevæge sig frit over grænserne, og at der nu er afsat flere penge til eksportindsatsen,” siger han.

Han betoner samtidig, at det naturligvis også er af væsentlig betydning for Arla, at landbrugspakken gør dansk landbrug mere konkurrencedygtigt. Det sikrere råvareforsyningerne  til selskabet, og betyder også, at Arlas danske andelshavere i højere grad vil kunne følge med og investere i områderne klimapåvirkning og bæredygtighed. Det er nemlig to af de parametre Arla i stigende grad vil brande sig på i årene fremover – og som ventes at få afgørende betydning for hvor stor merpris virksomheden kan få forbrugerne til at betale for produkterne, og dermed til gavn for landmændene.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.