Arla hæver mælkeprisen igen
Arla hæver mælkeprisen for alle fire områder. Økomælk er uændret.

Arlas acontopris for konventionel mælk stiger med 1 eurocent i alle 4 områder pr. 1. oktober.

Acontoprisen for økomælk er uændret.

Stigningen i Arlas acontopris for konventionel mælk skyldes den fortsatte styrkelse i markederne i hele Europa, især produkter indeholdende mælkefedt.

Arlas acontopris for økologisk mælk vil forblive uændret i alle fire områder som følge af den nuværende stabilitet i disse markeder.

Alle priser er påvirket af valutakursmodellen, hvilket følger af den fortsatte svækkelse af det britiske pund. En foreløbig valutaeffekt på -2,3 DK øre/kg påvirker acontoprisen.

Arla hæver mælkeprisenKvæg Fredag 25. august 2017 · 09:38

Stigningen svarer dermed til 5,1 øre/kg.

Dermed bliver acontoprisen for konventionel mælk 282,6 øre. Acontoprisen for mælk produceret på basis af non-GM foder bliver 290,0 øre.

Acontoprisen for økomælk bliver 361,9 øre

Udsigten for de kommende måneder er stabil, med mulighed for fortsat positiv udvikling.



 

Faktaboks

  • For konventionel mælk er fedtværdien 31,45 kroner pr. kilo, og proteinværdien er 44,03 kroner pr. kilo.
  • For økologisk mælk fedtværdien 39,95 kroner pr. kilo, og proteinværdien er 55,93 kroner pr. kilo.
  • Forventet efterbetaling og rente for 2017 er 7,6 øre, og forventet konsolidering er 11,2 øre.
  • Tillæg for non-GM foder er 1 eurocent (7,4 øre) – dette kommer i anvendelse i takt med at andelshavere på de enkelte markeder inviteres til at indgå kontrakt om mælk baseret på non-GM foder. I Danmark er der åbnet for at tegne kontrakter.
  • Arlaprisen er 310,1 øre pr. kilo konventionel mælk og 382,0 øre pr. kilo økologisk mælk.

  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.