Arla hentede rekordindtjening hjem til landmændene

Arla melder om rekordomsætning og -indtjening i 2014.

Med 10,6 mia. euro, svarende til 79,1 milliarder danske kroner, nåede Arla i 2014 rekordomsætning, meddeler selskabet onsdag morgen.

Arlaindtjeningen, som afspejler den værdi, Arla har skabt for hver kilo mælk leveret af ejerne, var også rekordhøj.

Den endte på 41,7 eurocent pr. kilo (3,11 DKK pr. kilo) baseret på 11,7 milliarder kilo ejermælk i 2014. Året før, i 2013 var den på 41,0 eurocent pr. kilo (3,06 DKK pr. kilo) og 9,5 milliarder kg ejermælk.

Sjældent har et regnskabsår været delt i to så modsatrettede halvdele, skriver Arla. Første halvdel bød på rekordstore afregningspriser til landmanden, mens andet halvår bød på nedtur på grund af stort udbud af mælk og Ruslands sanktioner.

“I et år, som har været en sand rutsjebanetur for den globale mejeribranche, har Arlas stærke varemærker og stramme styring af omkostninger gjort os i stand til at få mest muligt ud af opsvinget og forblive konkurrencedygtige i det faldende marked," siger Arlas adm. direktør Peder Tuborgh.

"Den rekordhøje Arlaindtjening på 41,7 eurocent i 2014 bekræfter dette, men giver samtidig ikke det fulde billede af et år, hvor mælkepriserne var meget lavere ved slutningen af året end ved starten. Markedsforhold og det russiske importstop gør den økonomiske situation vanskelig for vores ejere, men vi har arbejdet hårdt for at minimere effekten af dette. Det har vi gjort ved at holde fast i vores strategi, som fokuserer på at skabe vækst udenfor Europa og samtidig styrke Arla på vores europæiske kernemarkeder,” siger han.

Går efter at sælge dyrere produkter

Meget af stigningen i omsætningen skyldes en samlet organisk vækst på 6,7 procent. Varemærkerne Arla, Lurpak og Castello havde en samlet volumenvækst på 2,2 procent.

“Arlas strategiske varemærker er vokset i et europæisk marked, der ellers stagnerer eller går tilbage. I hele 2014 har vi arbejdet hårdt på at flytte mælk over i værdiforædlede varemærke-produkter. Det har vi blandt andet gjort ved at tilbyde vores kunder et styrket produktsortiment gennem øget innovation. Vi har aldrig før haft så fast et greb om vores omkostninger. Vores ejere gav os mere mælk i 2014, og vi håndterede de ekstra mængder uden at øge vores industrisalg, og selskabet er klar til at løfte yderligere 500 millioner kilo ejermælk over i værdiforædlede produkter i 2015,” siger koncernfinansdirektør Frederik Lotz.

På vej ind på nye markeder

Arla fortsætter med at flytte mælk over i varemærke-produkter, men selskabet arbejder også hårdt på at sende højværdiprodukter ud på nye markeder.

Arlas internationale forretning og ingrediensforretningen Arla Foods Ingredients havde endnu et stærkt år med voksende muligheder, skriver selskabet.

“Vores internationale forretning voksede med 14 procent på trods af det russiske importstop. Der har været vækst i Kina, og vi er vokset med 20 procent i Mellemøsten og Afrika. I 2014 begyndte vi at etablere os på nye markeder i Asien og Afrika, og i 2015 fortsætter vi arbejdet med at komme ind på nye markeder, hvor der er stigende efterspørgsel efter sikre og kvalitetsrige mejeriprodukter,” siger Frederik Lotz.

Selvom Danmark stadig er det land, der leverer mest mælk til Arla, er Storbritannien fortsat det enkeltmarked, som leverer den største omsætning, efterfulgt af Sverige og Tyskland.

Faktaboks

Fakta – nøgletal 2014

Omsætning: 10,6 mia. euro (79,1 mia. DKK)Arlaindtjening: 41,7 eurocent pr. kilo mælk (3,11 DKK pr. kilo mælk)Resultat: 320 millioner euro (2,4 milliarder DKK)Antal andelshavere: 13.413Andelshavermælk: 11.738 millioner kiloMælkebetaling: 4,6 milliarder euro (33,9 milliarder DKK) er allerede blevet udbetalt til andelshaverne i løbet af 2014 i form af afregning for den mælk, de har leveret i årets løb.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.