Arla: Kina vil løfte mælkeprisen igen
Til trods for faldende mælkepriser, tror koncernfinansdirektør i Arla, Frederik Lotz, på, at de gode tider kommer tilbage. Han peger på nye markeder, og at Kinas mælkelagre med tiden tømmes, så kineserne igen er at finde på auktionerne.

"Alt tyder på at priserne nok skal komme op igen og forhåbentlig markant op."

Sådan lyder meldingen fra koncernfinansdirektør i Arla, Frederik Lotz, efter Arla i dag kunne berette, at mælkeprisen endnu engang falder.

Han understreger dog, at det kan tage noget tid, og at situationen for mange landmænd er skidt.

"Det er klart, at den situation som vores ejere står i, er vanskelig med de mælkepriser. Der er et par grunde til at priserne falder nu her. En af grundene til den lave mælkepris er efterspørgslen fra Kina. Køberne fra de store auktioner i Kina har ikke meldt sig på banen endnu. Der blev købt store mængder ind i Kina, og det har ophobet nogle betydelige lagre i, som de kinesiske forbrugere er ved at gnave sig igennem, og indtil de har gjort det, så ser vi dem ikke på banen. Vi ved dog, at de vil indfinde sig igen på et tidspunkt, bare ikke hvornår. Der er et godt bundtræk i efterspørgslen i Kina. Der er ikke en decideret tidshorisont, vi ved bare, at det på et tidspunkt vil ændre sig, men det er vanskeligt at sige hvornår. Når vi ser på mellemlang sigt, så er der god grund til at være optimistisk, men lige nu oplever vi, at de ikke er på markedet, og det er med til at priserne er under højt pres," er en af forklaringerne fra Frederik Lotz.

Mælkekvoterne spiller ind

En anden grund til de lave mælkepriser er, at mælkekvoterne forsvandt 1. april.

"Kvoterne blev jo fjernet 1. april, og vi har haft en situation, hvor flere europæiske lande har produceret helt op til kvoterne i nogle år, og i og med kvoterne forsvinder, så er der en forventning i markedet om, at der vil blive produceret mere mælk i de lande, som hidtil har været begrænset af kvoterne, og det er klart, at den forventning om mere mælk er med til at drive priserne ned nu. Det var en unik situation som kom, da kvoterne forsvandt, det giver en negativ engangseffekt på markedet, fordi der er en forventning om, at der vil blive produceret mere, så  det har de seneste uger også lagt et pres på priserne."

De globale råvarepriser har også en indflydelse på prisen, og det kan et andelsselskab som Arla ikke gøre noget ved, derfor har man i Arla prøvet at dæmme virkningen med andre initiativer.

Negativ psykologi har ramt mælkepriserne Torsdag 30. april 2015 · 23:59

"Det vi har gjort er, at vi var tidligt ude i Arla og gennemføre en fuld fastfrysning af alle administrative omkostninger i hele koncernen, det viser sig nu at være rettidigt, at vi fik gjort det, og det gør, at vi ganske markant har reduceret vores samlede omkostningsbase i toppen af de programmer, vi allerede havde leveret. Havde vi ikke været ude med det, så ville vi være tvunget til at reducere mælkeprisen yderligere," siger Frederik Lotz.

Frederik Lotz, påpeger, at det ikke er holdbart for den enkelte ejer og landmand, at priserne på mælk er på så deprimerende lavt et niveau. Arla har taget konsekvenserne seriøst, og Frederik Lotz fortæller, at de har foretaget yderligere reduktioner.

"Vi har indenfor de sidste par måneder taget initiativ til yderligere omkostningsreduktioner, som repræsentantskabet også blev briefet om i den her uge, så vi gør alt, hvad vi kan for at tage toppen af den negative udvikling, der er, og så er der grund til at være optimistisk, når vi kommer længere hen. Der er ikke noget på den mellemlange bane, der rokker ved vores forventninger om, at mælkepriserne skal op og finde et nyt og gunstigt leje, vi kan bare ikke sige, hvornår det sker. Lige nu er det rigtig vanskeligt."

Der arbejdes på nye markeder

I går indgik Arla et joint venture med egyptiske Juhayna, som er Egyptens største mejeriselskab, og netop nye markeder er vejen frem til en bedre mælkepris.

"Egypten er en vigtig brik for os. Det er adgang til et af de største lande i Afrika, og at vi nu formelt har etableret et samarbejde, er en milepæl i forhold til vores ambitioner i hele den region, hvor vi allerede står bomstærkt. Det vi kan bruge det til er, at vi får en langt stærkere adgang og distributionsadgang til de egyptiske forbrugere, og det vil sige, at en stor del af den øgede mælkeproduktion, som vi f.eks. i Danmark vil producere, nu finder et nyt hjem, som vi forventer, vil være ganske lønsomt."

Der vil dog gå lidt tid, før det kan mærkes, vurderer Frederik Lotz, men erfaringerne fra Kina og Brasilien viser, at der er god grund til, at det skal udmønte sig i større aftag af mælken, og dermed en bedre mælkepris.
Arla fortsætter med at finde nye markeder, der kan aftage mælken, og lige for tiden kigger man mod øst. De har initiativer i gang i Sydøstasien, hvor en voksende befolkning, som i stigende grad for mere købekraft, stiller højere krav til kvalitet og fødevaresikkerhed, og her kan Arla spille en stor rolle.

Frederik Lotz påpeger også, at han tror på, at markedet i Rusland vender tilbage, og selvom det lige nu ser sort ud, så er der grund til at tro på, at det nok skal vende igen.

Emneord mælk, mælkepriser

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.