Arla-konkurrent går modsat: Sender flere produkter til Grækenland

FrieslandCampina forudser hamstring og sender store mængder langtidsholdbare varer til det kriseramte Grækenland.

Mens Arla de seneste uger har forberedt sig på en græsk exit fra Euroen ved at trække penge hjem fra Grækenland og mindske lagre for at nedsætte risikoen for tab, vælger mejerikoncernens hovedkonkurrent FrieslandCampina en markant anden strategi.

Det hollandske mejeriselskab har nemlig valgt at sende flere langtidsholdbare mejerivarer såsom kondenseret mælk og modermælkserstatning ind i det kriseramte land før søndagens folkeafstemning.

Det sker ifølge dairyreporter.com, fordi selskabet forudser, at der vil ske hamstring af disse produkter.

FrieslandCampina har ligesom mange andre udenlandske virksomheder, herunder også Arla, valgt at udbetale lønninger til ansatte før tid for at sikre, at deres ansatte kunne nå at få adgang til dem.

Samtidig understreger selskabet, at de følger udviklingen tæt og overvejer »alle tænkelige scenarier«. Herunder også en såkaldt Grexit, altså græsk udtræden af euroen, hvilket spås at ville føre til massiv devaluering.

»En devaluering vil føre til, at varer fra udlandet vil blive dyrere for grækerne, og det vil have en indvirkning på eksporten til landet,« skriver selskabet til Dairyreporter.com, hvorefter det påpeges, at FrieslandCampinas primære fokus er at sikre sin forretning i Grækenland.

Det hollandske mejeriselskab er ifølge Reuters det største mejeriselskab i Grækenland. Ifølge selskabet selv fylder omsætningen i Grækenland mellem 2,5 procent og 3 procent af hele mejeriets omsætning. Dermed er FrieslandCampina væsentlig større end Arla, der ifølge sine seneste oplyste tal omsætter for omkring 250 mio. kr. i landet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.