"Det er helt afgjort gået ud over forbruget af mælk i Danmark, at afgiften på sodavand blev fjernet," siger direktør for Arla Danmark, Tomas Pietrangeli, til DR's Undersøgende Databaseredaktion.
Salget af mælk i Danmark faldt med 7,5 millioner liter i 2014 i forhold til 2013. Det er et fald på 2 procent, og det skyldes ifølge Arla, at afgiften som en følge af regeringens vækstpakke faldt bort pr. 1. januar 2014.
"Der skete et skred i forbrugernes køb af mælk, da sodavandsafgiften blev fjernet. Det viser alle vores tal," siger Tomas Pietrangeli til DR.
Regeringen fjernede sammen med de borgerlige partier i sin såkaldte vækstpakke afgiften på sodavand. Halvdelen af afgiften faldt bort 1. juli 2013, og resten faldt bort per 1. januar 2015. Dermed blev 1 liter sodavand cirka 1,60 kr. billigere.
Ifølge Arla påvirkede det straks mælkesalget.
"Salget var stabilt i første halvår af 2013 målt mod 2012 men faldende fra sommer, hvor halvdelen af sodavandafgiften faldt bort. Og i 2014 faldt salget så yderligere," siger direktør for Arla Danmark, Tomas Pietrangeli til DR Nyheder.
Formålet med at fjerne afgiften på sodavand var at skabe arbejdspladser og øgede momsindtægter ved at flytte salget af 60 millioner liter sodavand fra grænsehandlen til danske butikker.
Det er imidlertid ikke sket.
DR`s Undersøgende Databaseredaktion har analyseret tal for sodavandssalg i 2013 og 2014, og alt tyder på, at danskerne købte lige så meget sodavand i grænsehandlen i 2014 som i 2013.
Kommentarer