Arla rekrutterer nu igen økologer

Arlas overskud af økologisk mælk er nu blevet afløst af frygt for underskud. Derfor åbner de nu op for, at andelsejere kan omlægge til økologi.

Arla skal hæve deres totale, økologiske mælkeindvejning med omkring 25-30 procent. Det får nu mejerikoncernen til at rekruttere økologiske landmænd.

Mejerikoncernen har ellers haft overskud af økologisk mælk i en årrække.

"Vores analyser peger på, at der er en stigende efterspørgsel efter økologiske mejeriprodukter fra Arla. Det er meget positivt, og vi ønsker selvfølgelig at kunne imødekomme den efterspørgsel. Vi håber, at vores eksisterende økologiske mælkeproducenter øger mælkeproduktionen, men vores vurdering er, at selv hvis det sker, er der behov for yderligere mælk," siger Arlas vice-adm. direktør Povl Krogsgaard i en pressemeddelelse.

Omlægning tager to år

"Ny økologisk mælkeproduktion etableres ikke fra den ene dag til den anden. Det er en stor beslutning for en mælkeproducent at lægge om, og det kræver forberedelse. Konkret tager det to år for en konventionel mælkeproducent at lægge om til økologisk produktion, og derfor sætter vi en rekrutteringsproces i gang nu," siger Povl Krogsgaard.

Rekruttererer tæt på andre økologer

Arla ønsker at rekruttere økologer med henblik på at sikre lave omkostninger til at indsamle mælken.

"Målet er at rekruttere den nye øko-mælk i områder tæt på udvalgte øko-mejerier, eller i områder, hvor vi kan indsamle meget økologisk mælk, så vi ikke skal køre med halvfyldte tankbiler fra den ene ende af landet til den anden. Det er altid vores opgave at have et øje på den samlede indsamlingsøkonomi i Arla," siger Povl Krogsgaard.

Arla opfordrer interesserede landmænd til at indikere forhåndsinteresse allerede nu, men en konkret deadline for selve ansøgningen meldes ud senere.

Øger i Danmark, Nordtyskland og Sverige

Arla - der i forvejen er verdens største økologiske mejeri - har et konkret mål om frem mod 2017 at sikre i alt 150-200 mio. kg økologisk mælk yderligere i Danmark og Nordtyskland.

I Sverige skal indvejningen øges med op til 50 mio. kg i Sverige. Eventuelt også i det øvrige Centraleuropa skal det stige.

I Storbritannien er Arla i gang med at udvikle den fremtidige strategi, men lige nu balancerer råvaretilførslen med behovet, og derfor er der her og nu ingen planer om at rekruttere yderligere økomælk fra britiske mælkeproducenter.

Øko-tillæg sættes op til ejerne i Centraleuropa

De nye rekrutteringsplaner er blevet præsenteret for Arlas landmandsvalgte øko-udvalg i Danmark og Sverige. Centraleuropa (Tyskland, Luxembourg, Belgien og Holland) har i dag ikke et øko-udvalg, men bestyrelsen har netop besluttet at etablere et.

På baggrund af en analyse af markedet for rå økomælk i Centraleuropa har Arlas ledelse desuden besluttet at hæve økotillægget til de centraleuropæiske ejere med 2 eurocent pr kg mælk pr. 27. april 2015.

Faktaboks

Hvis en nuværende konventionel Arla-ejer vil lægge om til økologisk produktion og tegner en kontrakt med Arla gælder følgende:

Arla betaler øko-tillæg for ejerens mælk i de sidste seks måneder af omlægningsperioden, hvor køerne skal fodres med økologisk foder. Dette tillæg skal betales tilbage til Arla, hvis ejeren inden for de første to år af kontraktperioden forlader Arla til fordel for et andet mejeri.

Arla kan beslutte eventuelt at betale for rådgivning, der vil hjælpe konventionelle landmænd med at træffe en beslutning om omlægning eller ej.

Det er Arlas ledelse, der afgør, hvem der tilbydes en øko-kontrakt. Rekrutteringen af mere økologisk mælk vil ske sådan, at indsamlingsomkostningerne begrænses mest muligt, og det betyder hensyntagen til afstand til mejeri og hvor meget økologisk mælk, der i forvejen er eller vil komme i det pågældende område.

Emneord mælk, økologi

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.