Arla - verdens største på økologiske mejeriprodukter - vil i 2015 også slå igennem på markedet i Tyskland med mejerikoncernens øko-produkter.
Det siger Arla-koncerndirektør Tim Ørting Jørgensen, der til daglig sidder i Düsseldorf og har ansvaret for Consumer Central Europe, til Dagbladet Børsen.
"Vi giver med nye produkter økologien mere saft og kraft og venter et markant stigende salg i Tyskland, hvor vi nu har hul igennem til detailhandelen på dette område. Hidtil har vi ikke fået det helt store gennembrud på økologien. Men nu sker det. For Arla er økologien en spændende kategori, fordi vi har råvarerne, og fordi øko-vækst i et fladt totalmarkedet for mejeriprodukter er rigtig interessant," siger Tim Ørting Jørgensen til Børsen.
Arla i Tyskland, Frankrig og Benelux-landene øgede salget af øko-produkter til 170 mio. liter. mælk sidste år. Det er en stigning på en femtedel. Arla håndterer dog mere økomælk, hvoraf noget sælges videre til andre mejerier. I alt håndterer Arla i de tre lande 230 mio. liter økomælk.
Da Arla fusionerede med Milch Union Hocheifel (MUH) fik de et stort mejeri i Pronsfeld nær grænsen til Belgien og Luxembourg. Det bruges til at eksportere øko-mælk til Rusland, Kina og Mellemøsten og Afrika. Det er for nyligt udvidet til at kunne producerer 50 mio. kg mælkepulver.
Kommentarer