Arlas mælkepris fastholdes - atter stigning i øko-tillæg

Arlas mælkepris holder skansen.

Arlas mælkepris for september fastholdes på samme niveau som i august, nemlig 212 øre i aktuel pris. Økotillægget hæves med 15 øre for Danmark.

Dermed lykkes det for første gang i tre måneder at undgå sænkninger for mejeriselskabet, der er hårdt presset af de internationale prisfald.

Dermed er der for første gang i tre måneder ikke dårligere priser på vej til Arlas andelshavere. Adm. direktør i Arla Peder Tuborgh lægger dog ikke skjul på, at krisen fortsat langt fra er slut.

"Industri-markederne er fortsat under pres, og de kommende måneder er stadig uforudsigelige. Arla vil fortsætte med at holde et fast fokus på at være effektive samt at flytte så meget mælk som muligt fra industrisalg over til de mere lønsomme varemærker til detailhandlen på alle vores markeder i Europa og uden for EU," siger han Peder Tuborgh i en udtalelse.

Økotillæg fordoblet i år

Samtidig foretager Arla årets tredje forhøjelse af økotillægget til de danske, svenske og britiske andelshavere. Denne gang med 15 øre, så det fra september er 107,2 øre per kg.

Årsagen er, at efterspørgslen på økologiske varer fortsat boomer og at Arla får behov for øgede mængder de kommende år.

Ved årets begyndelse var økotillægget på 55 øre – og dermed har Arla altså fordoblet ekstraprisen til økologerne årets løb.

Arla melder, at den seneste GDT-auktion sendte et positivt signal, men at det skete på basis af små mængder og et meget lavt prisniveau. Der er fortsat en markant usikkerhed for industri-priserne, og der er fortsat et stort globalt udbud af mælk mens efterspørgslen er begrænset.
 
Det økologisk tillæg fastlægges af ledelsen i januar hvert år, men følges op af kvartalsmæssige vurderinger, som vil kunne føre til justeringer mere end en gang om året. Præcis som tidligere kan økotillægget variere fra land til land afhængigt af balancen mellem udbud og behov.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.