Bedre fodereffektivetet gav 450.000 kr. i kassen

Data fra fem bedrifter skal gøre foder-effektivitet til et avlsmål, der kan reducere foderudgiften med ti procent.

450.000 kroner.

Det er, hvad forbedret fodereffektivitet er værd for den hollandske mælkeproducent Wietse Duursma. Hans 300 holsteinkøer leverer årligt tre mio. kg mælk, og han anslår værdien af en højere energiudnyttelse til være 15 øre pr. kg mælk i sparede fodringsomkostninger.

»Men en bedre foderudnyttelse er også positiv for miljøet, fordi der bliver udledt færre drivhusgasser og forbrugt mindre landareal til foderproduktion. Så det er en win-win-situation for alle parter«, forklarer han.

Sammen med fire andre bedrifter deltager han i undersøgelser af foderoptagelsen og energiudnyttelsen på enkeltko-niveau for at finde frem til det bedste avlsmateriale, når det gælder fodereffektivitet. Det sker ved hjælp af foderkasser med koidentifikation og vejeceller.

Avl sparer foder

Bag undersøgelsen står det hollandske avlsselskab CRV, der er repræsenteret af Breed’n’care i Danmark. CRV har været i gang med at beregne avlsværdier på fodereffektivitet på siden 2017, så det kan blive et af fremtidens avlsmål.

»Der er ingen andre avlsvirksomheder i verden, der investerer så massivt i at indsamle data om det reelle foderforbrug. Vores ambition er at kunne reducere foderomkostningerne med ti procent alene gennem avlsarbejdet«, forklarer avlsspecialist Pieter van Goor, CRV.

Denne og en lang andre historier om foder og fodring af kvæg, kan du læse i LandbrugsAvisen i morgen.

Faktaboks

Mange data:

  • Foruden foderoptagelsen registreres også koens ydelse, vandoptagelse, vægt og adfærd sammen med en række sundhedsdata.
  • CRV bruger foreløbig 15 mio. kr. på at definere det nye avlsmål.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.