Bedste salgsfif: Vis, at bedriften kan tjene penge

Ugen på spidsen: Hvem vil overtage en forretning, hvor det tilsyneladende kun er muligt at få en lang arbejdsuge, men ikke at tjene penge, spørger ugens klummeskribent på Kvæg Plus.

De fleste var godt klar, at landbruget har et generationsskifteproblem.

Men at der er op mod halvdelen af alle fuldtidslandbrug, der skal finde en ny ejer i løbet af de kommende år, er et voldsomt stort tal, også selv om der i en del tilfælde er tale om planteavlsbrug.

Der bliver handlet kvægbrug for tiden, men ikke voldsomt mange, og især førstegangskøbere søger ofte i årevis efter den rette ejendom og, ikke mindst, de rette overtagelsesvilkår.

Yke Kloppenburg får det sagt: »Vi skal vise, at vi kan tjene penge!«. Arkivfoto

Risiko for værditab

Mange ældre mælkeproducenter risikerer tilmed store værditab, fordi det trækker ud med at få fundet en køber.

Nogle gange trækker det ud så længe, at det bliver køerne, der forlader ejendommen før manden selv.

Tilbage er så oftest et ældre og nedslidt anlæg, som der aldrig vil blive produceret mælk i igen.

En tom kvæggård er reelt kun jordprisen værd og knap nok det i en ugunstig handelssituation.

God en enkel opskrift

Det med en tom kvæggårds reelle handelsværdi var en konstatering fra en erfaren regnskabsmedarbejder hos VKST.

Konstateringen faldt på et kvægmøde tidligere i år, hvor den sjællandske mælkeproducent og medlem og L&F’s bestyrelse Yke Kloppenburg også kom med den bedste og enkleste opskrift på fremgang, imagepleje og bedre generationsskiftemuligheder, jeg endnu har hørt: »Vi skal vise, at vi kan tjene penge!«

Målrettet indsats

Så enkelt er det. Og så kompliceret.

Det kræver fokus. Det kræver vilje. Det kræver mod, ikke mindst til at udfordre sig selv og sine vaner og erfaringer. Det kræver tålmodighed og udholdenhed, fordi fortidens ’dumheder’ ikke altid bare lige kan gøres om.

Men det kan lade sig gøre. Værktøjerne findes. Der er mange inspirerende kolleger derude. Gode resultater skyldes sjældent held, men en målrettet indsats og vedholdenhed.
Men Rom blev ikke bygget på én dag. Hvad er din plan for at reducere din fremstillingspris med ti øre?

Claus Solhøj, journalist og kvægfaglig redaktør på LandbrugsAvisen, magasinet Kvæg samt Kvæg Plus.

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Kvæg Plus, "Ugen på spidsen", sætter Peter W. Mogensen og Claus Solhøj, journalister og kvægfaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinet Kvæg samt Kvæg Plus, kvægugen i perspektiv.

Klummen er udtryk for skribentens personlige synspunkt, og udtrykker ikke nødvendigvis bladhusets holdning til omtalte emne.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.