Coop i enegang: Sådan ser deres dyrevelfærdsmærke ud
Coop viser, hvordan deres dyrevelfærdsmærke vil se ud.

For 10 dage siden fortalte miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V), at det statslige dyrevelfærdsmærke vil være baseret på hjerter.

Nu har Coop - som tidligere i år meldte, under protest, at de går enegang - lanceret deres mærke, kaldet ’Dyrevelfærdshjertet’. Det skriver Fødevarewatch.dk.

Tanken bag mærket er blandt andet, at økologi er bedre end friland, ligesom det statslige mærke "starter for lavt," sagde Coops chef for samfundsansvar, Signe Frese, tidligere i år til Landbrugsavisen.dk.

Mærket indeholder 1-4 hjerter, alt efter graden af dyrevelfærd. Ét hjerte gives for 'det gode staldliv', to hjerter for 'det gode udeliv', tre for 'det økologiske liv' og fire for 'det ekstra gode liv'.

"Det handler om, at vi ville skabe nogle flere valgmuligheder for kunderne, så de kan vælge dyrevelfærd til på forskellige niveauer, og derfor repræsenterer mærket fire niveauer. Særligt niveau fire, som repræsenterer det gode dyreliv, vil vi gerne sætte ekstra fokus på. Det er de producenter, som faktisk gør en ekstra stor indsats for, at dyrene har det godt, for de her producenter er ikke rummet i de nuværende mærkeordninger," siger Signe Frese, CSR-chef i Coop, til FødevareWatch.

Nyt dyrevelfærdsmærke får et hjerte som logoSvin Tirsdag 23. august 2016 · 15:07

De præcise krav til producenterne i hver kategori, kan Coop endnu ikke uddybe.

Indtil videre oplyser Coop, at mærket til at starte med vil være på 50-100 varer i alle Coops 1200 butikker i samtlige kæder. Tallet forventes dog at blive mangedoblet i løbet af 2017.

Ordningen kommer til at blive rullet ud over to omgange. I første omgang vil mærket omfatte malkekvæg, svin, kyllinger og æg og forarbejdede varer fra disse dyr. I anden ombæring vil også kalv, lam, okse og kalkun komme med.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.