
Coop har været ned til at drosle ned på deres planlagte aktiviteter og kampagner omkring økologi, fordi de mangler varer. Det fortæller Jens Visholm, food-direktør i Coop, til Jyllands-Posten.
Derfor vil Coop overveje at lave flerårige aftaler med økologiske landmænd.
"Vi laver allerede treårige aftaler med gartnerierne, og det er muligt, vi skal se på noget lignende i forhold til de økologiske landmænd, som producerer eksempelvis svine- eller oksekød," fortæller Jens Visholm til avisen.
En kontrakt vil indeholde enten priser eller en reguleringsmekanisme, der fastsætter prisen efter en råvarepris, som både Coop og landmanden anerkender, eksempelvis offentligt kendte noteringer.
Hans Erik Jørgensen, formand for Landbrug & Fødevarers økologisektion, mener, at Coops tanker er spændende.
"Det er afgjort værd at undersøge, om det kan bringe os videre. Det vil også åbne nye muligheder i markedsføringen, hvis detailkæderne har relationer til udvalgte landmænd," siger Hans Erik Jørgensen, der selv er økologisk svineproducent på Fyn.
Relaterede artikler
Kommentarer