Coop vil sælge mælk én kr. dyrere

I samarbejde med det private Mejeriet Dybbækdal vil Coop fra oktober tilbyde en mælk, som sælges én kr. dyrere end mælken fra Arla.

Der bliver tale om konventionel mælk, hvor 80 øre af overprisen på én kr. skal sendes tilbage til alle danske, konventionelle mælkeproducenter. Det skriver JyllandsPosten.

”For os er det vigtigt, at støttebeløbet går til alle danske, konventionelle mælkeproducenter, så vi ikke støtter enkelte grupper af landmænd eller udenlandske landmænd - men alle danske,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop Danmark.

Coop arbejder på at skabe en aftale med organisationer i landbruget, så pengene fra støttemælken kommer direkte ud til de konventionelle, danske mælkeproducenter.

Mejeriet Dybbækdal er et datterselskab i Thise Mejeri og producerer kun konventionelle mejerprodukter.

”Vi har en enkelt konventionel leverandør og indkøber ellers mælken hos andre mejerier. Vi har kapacitet til at tage imod ordren fra Coop, og vi kan lave et dækningsbidrag på den, så naturligvis siger vi ja til at løse opgaven,« siger Poul Pedersen, mejerichef på Thise Mejeri og Dybbækdal til JyllandsPosten..

Arla er ikke begejstret for Coops initiativ til at lancere støttemælk uden om det andelsejede mejeri, og hvor overprisen kun går til danske landmænd. Lignende tiltag er lavet af detailkæder i Storbritannien, men der gives pengene til Arla og dermed også til landmænd i Danmark.

”Vi er glade for, at detailkæder vil støtte mælkeproducenter med sådanne produkter. Men vi håber, at alle i den danske dagligvarehandel - også Coop - vil gå gennem Arla. Vores andelssystem betyder, at vi som mælkeproducenter står sammen på tværs af landegrænser,« siger Jan Toft Nørgaard til JyllandsPosten.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.