Coops mælkemodel er langt fra på plads

Hvordan den ekstra mælkekrone skal komme fra Coop til landmændene, ved detailkæden endnu ikke. En model skal opfindes - og kan blive dyr.

Forbrugerne skal have mulighed for at støtte de danske mælkeproducenter med en krone ekstra, meldte Coop ud i starten af denne uge. Men hvordan pengene skal komme den sidste og afgørende vej fra forbrugerne til mælkeproducenterne, svæver endnu i det uvisse.

Spørger man detailgiganten selv, så afviser man at fortælle om modellen før »tidligst sidst i denne uge,« lød det onsdag fra Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

Det henholdende svar skyldes ganske enkelt, at der endnu ikke eksisterer en model, erfarer LandbrugsAvisen.

Coop ønsker nemlig, at det udelukkende er danske mælkeproducenter, der får gavn af den ekstra krone. Det betyder, at de ikke ønsker at bruge andelsselskabet Arla, men i stedet vil forsøge at få aftaler med landbrugets organisationer, lød det tidligere på ugen.

I sidste uge bød LDMs formand Kjartan Poulsen i radioprogrammet P1 business sin forening til som mulig formidler af de indsamlede støttepenge. Men efter et møde i weekenden med Arlas danske top, hvor han fik en dybere forklaring på Arlas model, så trak han i denne uge sit tilbud om at være mellemmand tilbage.

Mejeriforeningen fik henvendelse onsdag

I stedet henvendte Coop sig så sent som i går, onsdag, til Mejeriforeningen med en forespørgsel.

»Vi fik en henvendelse fra Coop i går, om vi har nogle muligheder for at formidle pengene ud til landmændene,« bekræfter foreningens formand Steen Nørgaard Madsen.

Henvendelsen fra supermarkedskæden skal behandles i næste uge på brancheforeningens bestyrelsesmøde. Endnu vil Steen Nørgaard Madsen derfor ikke forholde sig til indholdet.

»Vi synes, det er spændende og interessant, at der er sket den ændring ude i samfundet, at man interesserer sig for mælkeproducenternes ve og vel. Så jeg er positiv over for, at det bliver sat på dagsordenen, for vi kigger selvfølgelig på de henvendelser, vi får, men jeg har ikke en holdning for eller imod Coops model,« konstaterer han.

Det afgørende for Coop har været, at det udelukkende er danske landmænd, der får gavn af pengene. Og derudover ønsker detailvirksomheden at pengene skal fordeles ud på alle konventionelle mælkeproducenter, uanset selskab.

Udfordringen er, at Mejeriforeningen ikke ligger inde med produktionsdata for de enkelte landmænd.

»Vi har ikke et apparat, der lige står klar, så man kan putte x antal millioner i, trykke på knappen og så er pengene overført til landmændene. Det er ikke bare noget, vi kan knipse i fingrene og så ordne,« konstaterer Steen Nørgaard Madsen og tilføjer:

»Men nu kigger vi på det og så har vi formentlig en holdning til det, når vi når frem til næste uge.«

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.