Dækningsbidraget er steget med 2.700 kroner pr. ko

Der er 10.000 kr. i forskel på den bedste og den dårligste mælkeproducent i Kvægnøglen.

Det var en opstemt Lone Hesseldal Andersen, kvægrådgiver hos VKST, der præsenterede årets resultater fra Kvægnøglen. Dækningsbidraget pr. årsko er nemlig steget med mere end 10 procent fra 2020 til 2021.

Helt nøjagtigt viser tallene, at at dækningsbidraget pr. årsko er steget fra 13.797 til 16.486 kroner altså 2.689 kroner pr. årsko for stor race hos de producenter, der deltager i Kvægnøglen. For jersey ligger stigningen fra 14.529 til 16.836 kroner, altså 2.307 kroner.

Økologerne sprænger rammerne og viser en stigning fra 15.167 til 19.013 kroner pr. årsko, en stigning på 3.846 kroner – der er dog kun 10 økologer med i udregningen.

- Stigningen skyldes især mælkeprisen, lyder det fra Lone Hesseldal Andersen.

For de konventionelle mælkeproducenter er prisen steget med 20-22 øre pr. kg. EKM, mens økologerne har fået 25 øre ekstra pr. kg. EKM.

Kvægnøglen viser også, at der er meget stor forskel på, hvor stort dækningsbidrag man opnår. I alt 125 mælkeproducenter har været med i Kvægnøglen. For jerseyavlere lå dækningsbidraget pr. årsko mellem 11.894 og 21.487 kroner og for tung race fra 12.763 til 22.049. Der er altså tale om cirka 10.000 kroner i forskel på årsko mellem den bedste og den ringeste. For økologer var forskellen dog kun knapt 5.000 kroner, og intervallet var 16.832 til 21.232 kroner.

- Der er stor forskel, men og det er netop noget af det kvægnøglen kan vise. Man kan benchmarke sig med kolleger og bruge det til at optimere produktionen. Det har alle på staldgangen glæde af. Vi kan se, at det stimulerer kvægbrugere, om de kan blive lidt bedre end naboen, sagde hun med et smil.

Faktaboks

Kvægnøglen

  • Baseret på opgørelser fra 2021
  • I alt 125 besætninger
  • 73 stor race, konventionelle
  • 33 jersey, konventionelle
  • 19 økologiske

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.