Dan J: Effekt af krav til svineproducenter kendes ikke
Fødevareminister Dan Jørgensen vil ikke gætte på effekten af at reducere antibiotikaforbruget i svinestaldene med 15 pct.

Fødevareminister Dan Jørgensen ved ikke, hvilken effekt, hans forslag om at reducere antibiotikaforbruget i svineproduktionen med 15 pct. vil få i forhold til MRSA og resistensproblemer.

Det oplyser fødevareminister Dan Jørgensen i et svar til Venstres Esben Lunde Larsen.

Venstre-politikeren havde bedt fødevareministeren redegøre for »den videnskabelige baggrund« for ønsket om at reducere antibiotikaforbruget med 15 pct. Det er et af elementerne i Fødevareministerens forslag til en handlingsplan mod udbredelsen af MRSA.

Aftale: Svinebønder skal reducere antibiotikaforbrug 15 pct. Fredag 17. april 2015 · 00:16

Virkning kendes ikke

Men målsætningen på 15 pct. er ikke valgt med en forventning om et bestemt resultat, men ud fra en opfattelse af, at mindre antibiotika generelt giver færre problemer med resistens, fremgår det af svaret fra Fødevareministeren, som henviser til et »bidrag« fra Fødevarestyrelsen.

»Kan ikke kvantificeres«

»Effekten af en reduktion af antibiotikaforbruget kan for indeværende ikke kvantificeres. Der er evidens for, at der er sammenhæng mellem brug af antibiotika og resistensforekomst. Endvidere er der bred enighed om, at en reduktion i antibiotikaforbruget vil have en gunstig effekt på resistensforekomsten – herunder også MRSA-forekomsten – og at effekten stiger med reduktionens størrelse,« oplyser styrelsen til Fødevareministeren.

»På denne baggrund er ønsket om en reduktion på 15 pct. fremlagt,« skriver fødevareminister Dan Jørgensen i svaret til Esben Lunde Larsen.

Emneord mrsa, antibiotika

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.