Danish Crown: Undgå at sende disse køer til slagt

Corona-virus udfordrer markedet for de gode udskæringer til Sydeuropas restauranter. Derfor opfordrer slagteri-direktør til udskydelse af de fedeste malkekøer.

Danish Crown Beef har traditionelt et godt marked i Sydeuropa til højprisvarer. Men den aktuelle situation med corona-virus i Sydeuropa får nu slagterikoncernen til at bede landmændene om at beholde store dyr, der normalt især sendes til Syderuopa i delstykker, hjemme i staldene.

Det sker for at bevare værdierne i et marked, der er presset af at sydeuropæerne slet ikke spiser på restaurant, som de plejer i disse uger.

Det drejer sig om tunge køer over 350 kg. slagtevægt (700 kg.+ levende) og fedme 4-5. Disse dyr bør holdes i stalden indtil videre, da Danish Crown forventer en normalisering i markedet, som vil gøre, at vi kan få den rette pris for delstykkerne på et senere tidspunkt.

"Måske 150-200 dyr skal udskydes"

Adm. direktør i Danish Crown Beef, Finn Klostermann forklarer, at man langt fra forventer, at samtlige de fedeste dyr kan eller skal udskydes.

Men kan det lade sig gøre med en mængde af dyrene, vil det være hensigtsmæssigt, påpeger han.

-    Hvilke dyr er det, der skal udskydes?

”Det er de store, kraftige dyr, der tradtionelt går til restaurantbranchen i Sydeuropa. Kan landmændene lade dem stå, så gør det. Der er et fantastisk marked for danske dyr i Rom, hvor slagterne har særlige ”danese”-varer hængende i vinduerne. Men der er ingen kunder lige nu”.

-    Hvor mange dyr skal der reduceres med?

”Vi har ikke sat noget tal på præcist. Vi kører det som en opfordring. De store færdigfedede køer, der skal ende på restauranterne i Mad og Rom, skal vi vente med, hvis vi kan. Så vi ikke slagter noget, der bliver svært at afsætte på en optimal måde. Det, jeg forestiller mig, er måske 100-150 eller 200, der bliver hjemme ved landmanden ud af de 5000-6000 kreaturer, vi slagter hver uge. Det er ikke mere end det, men det er nok til, at vi kan sikre den højest mulige værdi”.

-    Hvis man har meldt dyr til til afhentning den kommende uge, hvad skal man så gøre?

”Så slagter vi dem, hvis man ikke kan lade dem stå. Men kan man lade dem stå, så kan man gøre det, selv om man har meldt dem til. Nøjagtig disse køer er nogle, som landmændene ofte godt kan lade stå en uge eller to. Dette er bare et forsøg på, at vi ikke får sat produktioner i gang, som måske godt kan vente”.

Kan ikke vurdere, hvor stort faldet vil være

-    Hvor alvorlig er situationen?

”Vi er i den situation, at vi slagter på fuld kaapcitet. Vores både danske og udenlandske medarbejdere herhjemme og i Tyskland og Polen møder stort set ind alle sammen, trods lukkede grænser og mange forhindringer. Vi kan slagte – og vi slagter, udbener, hakker og pakker på livet løs. Vi har også kørt ekstra meget her i weekenden af det hakket kød og hverdagsmad, som der er ekstra efterspørgsel på herhjemme. Men situationen kræver, at vi kommunikerer ekstra meget for tiden. Især også til vores ejere”.

-    Hvor meget er salget til Syderopa bremset op?

”Det vil jeg helst ikke udtale mig om, for jeg kan ikke vurdere det præcist. Alle kan regne ud, at som situationen er, hvor restauranterne er lukket ned i hele Italien, så er der meget, der sander til og går langsomt. Nogle andre ting går så vildt hurtigt. Vi forsøger at kanalisere varerne til detailhandlen, hvor sydeuropæerne nu går hen. For det første for at hjælpe hinanden, for det andet for at passe på værdierne”.

-    Hvor længe gælder denne opfordring?

”Det er en opfordring til den uge, der kommer. Vi ved ikke, hvad der foregår om et par uger. Vi skal nok give ejerne en status sidst på ugen. Hvordan gik det så og hvordan bliver næste uge", fortæller slagteribossen.

 

Opdateret kl. 18.54 med kommentarer fra Finn Klostermann

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.