Danmarks sundeste ko er økologisk
En økologisk ko fra Vestjylland vandt tirsdag Alm. Brands sundhedspris i Herning.

Det var en rutineret dame, som tirsdag middag vandt Alm. Brands sundhedspris ved Agromek i Herning.

Koen er 5,1 år gammel, har produceret 907 kg værdistof i sidste laktation og så er hun vant til at stikke mulen frem.

Allerede for to år siden var koen med i sundhedskonkurrencen, hvor hun måtte tage til takke med en 2. plads og 5.000 kroner.

I år vandt hun og ejer Lars Remme Larsen, Sørvad, 25.000 kroner.

»Hun bliver den ko i år med det højeste dækningsbidrag i min besætning,« grinte Lars Remme efter udnævnelsen.

Hjemme i Sørvad har han 170 køer i en blandet besætning, hvoraf kun ti køer er renracede røde køer.

Ikke bare udseende

De ti køer, som var udvalgt til at deltage i sundhedskonkurrencen, skulle ikke bare se godt ud.

I deres seneste 305-dages laktation skulle de yde mere end gennemsnittet for racen, og de skulle have kælvet minimum to gange.

Derudover fik køerne point for antallet af levendefødte kalve, celletal i den foregående laktation, holdbarhed og frugtbarhed udtrykt i antallet af insemineringer pr. drægtighed.

Pointene for sundhed blev lagt sammen med pointene i eksteriørbedømmelsen på skuet og i tilfælde af point-lighed afgør sundhedspointene, hvilken ko der vinder.

Mere om dette tema

Læs om Agromek samt nogen af de nyheder, de byder på, nedenfor.

Koen fra Lars Remme Larsen vandt på grundlag af god sundhed, idet hun opnåede en tredje plads i eksteriørbedømmelsen.

Konkurrence afspejler firmaet

Alm. Brand sponsorerer præmien til konkurrencen, og det er bevidst at firmaet sponsorer en sundhedsfremmende pris.

»Vi støtter forebyggende tiltag - også når det gælder sundhed ved kvæg,« fortalte Mads Vilhelmsen, Markedschef for Landbrug Alm. Brands region øst og nord.

Det er ottende gang, at Alm. Brand sponsorerer sundhedsprisen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.