Danone vil købe større bid af Arla-selskab

Den franske mejerigigant Danone vil sælge mærke inden for børneernæring for at kunne købe højere andel af det kinesiske mejeriselskab Mengniu.

Den franske mejerigigant Danone, der er verdens største producent af yoghurt, vil sælge sit mærkevare inden for børneernæring, Dumex, for i stedet at købe en større ejerandel i det kinesiske mejeriselskab Mengniu.

Det skriver Danone i en meddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af selskabets halvårsregnskab forleden.

Netop ejerskabet af Mengniu er interessant, fordi danskbaserede Arla Foods også ejer en del af det kinesiske mejeriselskab.

Danone har valgt at sælge Dumex til Yashili International Holdings Ltd, der er kinesisk producent af mælkepulver - og i øvrigt delvist ejet af Mengniu og Danone. Før salget tog Danone en nedskrivning i den større klasse på brandet, der nu er 398 million euro, eller næsten 3 mia. danske kroner, mindre værd. Årsagen til nedskrivningen er, at Danone vurderer, at Dumex har en lavere potentiel salgsfremgang forude.

Børneernæring præget af hård konkurrence

Salget kommer ifølge analytiker Robin Yyen fra RHB OSk Securities Hong Kong Ltd, fordi markedet for børneernæring er hårdt presset for tiden.

»Det er ikke et særlig attraktiv marked lige nu. Det går ikke godt, fordi der er for meget konkurrence. Mengniu kan køre virksomheden bedre, end Danone kan, i Kina på grund af deres distributionsnetværk,« udtaler han til Bloomberg.

Også andre analytikere, herunder Morgan Stanley har tidligere på året udtalt, at markedet for børneeræring i Kina er forbi det punkt, hvor ethvert produkt kunne få nem succes og profit. Det skyldes blandt andet, at der fødes færre børn i Kina, da der er færre kvinder i den fødedygtige alder, og at der stadig ikke er lempet meget på et-barns politikken.

Danone har af flere omgange købt op i den delvist statsejede mejerigigant Mengniu, der igen er ejet af Cofco Dairy Investments. Arla købte sig ind i Mengniu i 2012. Begge mejeriselskabers ejerandele af det kinesiske mejeriselskab ligger i dag under 10 procent.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.