Dansk Mælk-mærket skal være folkeeje

Kun hver fjerde kender Dansk Mælk-mærket, som er garantien for, at mælken er dansk hele vejen fra ko til mejeri. Ny kampagne skal ændre det.

Siden 2012 har mælk fra danske køer og mejerier været markeret med et Dansk Mælk-mærke, men forbrugerne har ikke taget mærket til sig endnu, erkender Mejeriforeningen.

På Mælkens Dag lancerer foreningen derfor en kampagne, der skal få forbrugeren til at lede efter mærket på mælkekartonen.

"Dansk Mælk-mærket skal være folkeeje på samme måde, som Ø-mærket er blevet det. Forbrugerne skal kigge efter Dansk Mælk-mærket som deres garanti for et rent dansk produkt hele vejen fra ko til karton. Altså mælk, som kommer fra danske mælkekøer og er behandlet og tappet i Danmark," siger Jan Hermansen, afdelingschef i Mejeriforeningen:

"Samtidig vil vi fortælle om de helt særlige kvaliteter, der kendetegner netop dansk mælk. Og så er kampagnen selvfølgelig også en god anledning til at fejre de tusinder af mælkebønder, mælkechauffører og medarbejderne på mejerierne, som vi kan takke for, at der hver dag kommer frisk mælk med Dansk Mælk-mærket til butikker rundt om i hele landet."

Mejeriforeningens kampagne for dansk mælk har hentet sin inspirationer fra 50’ernes mælkebudskaber og de klassiske gavlmalerier.

Det vil blandt andet komme til udtryk i det grafiske element i kampagnen, som trækker tråde tilbage i tiden og samtidig husker danskerne på, at dansk mælk har været en del af danskernes kost gennem årtier.

Danskerne peger på mælk som den fødevare, de helst vil have kommer fra Danmark ifølge en undersøgelse, som Mejeriforeningen har foretaget gennem Epinions Danmarkspanel.

Knap syv ud af ti har mælk som en dansk favorit. Men samtidig kender kun hver fjerde Dansk Mælk-mærket.

Faktaboks

Mælkens dag – eller World Milk Day – er en fejring af mælken og alle dens gode egenskaber. Fejringen finder sted den 1. juni over hele verden på opfordring fra FAO, og i Danmark er det Mejeriforeningen, som vifter med flaget.

Se og læs mere om kampagnen på www.danskmælk.dk.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.