Data i kvægstalden skal bruges til at træffe bedre beslutninger

Aktuelt om sætter fokus på datahåndtering i det nye nummer af fagmagasinet KVÆG, der udkommer på mandag. Stigende data-skepsis hos mælkeproducenter skal imødegås med nye systemer, der kombinerer de mange data til handlingsanvisninger direkte i stalden.

Big data. Flere sensorer. Øget automatisering.

Det lyder som landbrugets fremtid, hvis du spørger landbrugets leverandører og rådgivere. Men spørger du landmanden, er det de tre lavest placerede blandt ni emner, når det gælder husdyrproducenternes investeringslyst.

Det viste en tysk undersøgelse for to år siden, og forklaringen er, at de eksisterende muligheder for opsamling og kombinering af data på det udstyr, husdyrproducenterne allerede har anskaffet, ikke udnyttes tilstrækkeligt.

Det skyldes manglende brugervenlighed, det skyldes dårlig eller manglende instruktion i at anvende data, og det skyldes især systemernes manglende evne til at gøre en forskel i hverdagen og på bundlinjen.

Data prioriteres og kombineres

Derfor har relevans og anvendelighed været i fokus i den proces, der udløste en sølvmedalje til det hollandske firma Nedap for den første Augmented Reality-løsning til kvægbruget.

Augmented Reality (AR) vil sige, at der med en særlig brille lægges at lag af data på det, du ser i din stald.

Systemet kombinerer data fra aktivitets- og drøvtygningsmålere, data fra sit antennebaserede kopositioneringssystem og data fra bedriftsmanagementsystemet ved at identificere hver enkelt ko i synsfeltet og vise relevante data og eventuelle alarmer inden for tre overordnede områder: Sundhed, brunst og drægtighed.

Med stemmekommandoer og fingerbevægelser i synsfeltet kan du omsætte data til beslutninger og handlinger, der omgående lagres i dit besætningsmanagementsystem.

Teknologien arbejder i baggrunden

Dermed opfylder Nedaps AR-løsning det vigtigste krav fra den belgiske forsker i avanceret kvægbrugsteknik, Kristine Piccart, nemlig at »de mange data først og fremmest skal bruges til træffe bedre beslutninger«.

»Ny teknik skal være let at bruge for at blive brugt, og der skal være klare fordele ved at bruge den nye teknologi.

Målet har været, at relevant viden skal præsenteres på rette tid og rette sted. Teknologien skal arbejde i ’baggrunden’ og kun træde frem for øjet, når det er relevant,« forklarer Roxie Muller, der som industriel chefdesigner har ledet udviklingen af Nedaps nye AR-løsning.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.